دسته‌بندی نشده

آکاسیو یا پلاستو فوم

نحوه کار با آکاستیو

آکاستیو همان پلاستوفوم است که در ایران به یونولیت هم شناخته می‌شود. البته نام اصلی آن پلی‌استیرن انبساطی است. در بسیاری از کشورهای آمریکا شمالی این محصول با نام استایرفوم نیز شناخته می‌شود. آکاستیو نوعی پلیمر سفید رنگ و عایق رطوبت و صدا و دما است که از فرایندهای پتروشیمی تهیه می‌شود. پلاستوفوم یا همان یونولیت در سال ۱۸۳۹ توسط ادوارد سیمون کشف گردید. و در سال ۱۹۵۹ بوسیله کمپانی کوپر پلی استایرن انبساطی تولید گردید. از این ماده برای عایق‌سازی، ساخت وسایل نیازمند عایق حرارتی و بسته‌بندی ابزار حساس الکتریکی، الکترونیکی و مکانیکی استفاده می‌شود. از آکاستیو در سردخانه‌ها، استودیوهای صدا برداری و ایزولاسیون صدا در فضاهای دارای آلودگی‌های بالای صوتی و همچنین ساخت ماکت، تابلوهای تبلیغاتی موقت و دکوراسیون‌ها استفاده می‌شود. در صنعت ساختمان نیز این محصول در اندازه های مختلف و استاندارد به عنوان بلوک های سقفی استفاده می شود. وزن سبک، حمل آسان و سریع، ضربه پذیری بالا و مقاوم در برابر نیرو های وارده و اقتصادی و مقرون به صرفه بودن آن باعث استقبال زیاد آن شده است.

در این مقاله مراحل نقاشی روی یونولیت را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

بررسی نحوه نقاشی روی یونولیت در مجله ایران تحریر
تهیه ابزار؛ پیش نیاز نقاشی روی یونولیت
طرح‌های ساده؛ بهترین گزینه برای نقاشی روی یونولیت
دقت؛ لازمه برش یونولیت برای نقاشی 
بتونه کشی؛ مهم‌ترین مرحله نقاشی روی یونولیت با گواش
رنگ آمیزی؛ اتمام مراحل طراحی روی یونولیت

نقاشی روی یونولیت یکی از شیوه‌های جذاب نقاشی است که روشی آسان برای درآمد‌زایی نیز محسوب می‌شود. با یادگیری نقاشی روی یونولیت می‌توانید به‌راحتی طرح‌های مختلف را روی فوم پیاده‌سازی کنید و به‌عنوان دکوری تزیینی از آن‌ها بهره ببرید. همچنین می‌توانید آن‌ها را بفروشید یا سفارش برای نقاشی روی یونولیت دریافت کنید. برای یادگیری نقاشی روی یونولیت، نیازی نیست حتما کلاس آموزشی ثبت نام کنید؛ کافی است این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. در این مقاله ما صفر تا صد نقاشی روی یونولیت را بررسی کرده‌ایم؛ حتی ابزاری که برای نقاشی روی یونولیت نیاز دارید را به شما معرفی می‌کنیم.

تهیه ابزار و وسایل؛ پیش نیاز نقاشی روی یونولیت

برای شروع نقاشی روی یونولیت، ابتدا باید ابزار و وسایل مورد نیاز را تهیه کنید. این ابزار برای شروع نقاشی روی یونولیت ضروری هستند و بدون آن‌ها نمی‌توان نقاشی روی یونولیت را انجام داد. ابزاری که برای رنگ آمیزی گواش نیاز دارید به شرح زیر است:

  • قلم‌مو در اندازه‌های مختلف
  • گواش یا آبرنگ
  • هاردنر و بتونه برای سطح سازی
  • یونولیت به مقدار لازم
  • کاغذ سنباده
  • مداد سیاه
  • کاغذ کاربن

به جز یونولیت سایر ابزار نقاشی روی یونولیت یکبار مصرف نیستند و تا مدت‌ها قابل استفاده خواهند بود. به همین خاطر توصیه می‌کنیم حتما ابزار با کیفیت خریداری کنید. برای مثال انواع گواش با قیمت‌های متنوعی وجود دارند. اما بهتر است یک گواش با کیفیت مناسب خریداری کنید؛ زیرا مدت‌ها از آن استفاده خواهید کرد.

انتخاب طرح نقاشی برای پیاده‌سازی روی یونولیت

پس از تهیه ابزار و وسایل نوبت به انتخاب طرح برای نقاشی روی یونولیت می‌رسد. برای انتخاب طرح یونولیت، محدودیتی وجود ندارد. اگر مهارت کافی برای پیاده‌سازی طرح‌های پیچیده و رنگ‌ آمیزی آن‌ها را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا از طرح‌های ساده استفاده کنید. برای مثال می‌توانید از طرح گل‌ها و منظره‌های ساده بهره ببرید تا زمانی که تجربه کافی برای نقاشی طرح‌های پیچیده را به دست آورید.

اگر قصد دارید فوم را به حالت خاصی برش دهید، باید یونولیت گرد یا مربع باتوجه‌به طرح خریداری کنید. برای مثال اگر قصد دارید طرح میوه‌ای مانند هندوانه یا کدو تنبل برای دکوری را روی یونولیت اجرا کنید، باید ابعاد دقیق طرح را اندازه‌گیری کنید. پس از پیاده‌سازی طرح روی فوم یونولیت باید با استفاده از وسایل نقاشی طرح را روی فوم بکشید و به رنگ آمیزی آن بپردازید.

برش یونولیت؛ مهم‌‌ترین مرحله نقاشی روی یونولیت

پس از انتخاب طرح، باید با استفاده از خط کش و کاتر یونولیت‌های اضافه را برش دهید. به این ترتیب یونولیت مانند یک بوم می‌شود که می‌توانید طرح خود را روی آن پیاده سازی کنید. اگر طرح شما شکل خاصی دارد یا چند بعدی است، باید خودتان یونولیت باتوجه‌به طرح برش دهید. برای انجام این امر ابتدا باید ابعاد دقیق طرح روی کاغذ را محاسبه کنید. سپس هر بخش را روی ضلع مربوطه یونولیت بگذارید و با کاتر برش دهید. اگر برش‌ها و زاویه‌ها دقیق باشند، یونولیت پس از برش شبیه به طرح شما خواهد شد.

افراد تازه کاری که تجربه کافی برای پیاده سازی طرح را ندارند، استفاده از طرح‌های ساده روی یونولیت صاف پیشنهاد می‌شود. پس از مدتی که تجربه کافی برای کار با یونولیت و نحوه برش آن را کسب کردید، مهارت کافی برای پیاده‌سازی طرح‌های دلخواه را دارید. برای برش یونولیت نیاز به مداد سیاه دارید تا محل برش‌ها را مشخص کنید. برای خرید یا مشاهده قیمت مداد سیاه و سایر ابزار نقاشی روی یونولیت، می‌توانید همین حالا از سایت ایران تحریر اقدام کنید.

بتونه‌کشی روی یونولیت؛ آماده سازی فوم برای نقاشی

فوم یونولیت سطح ناهمواری دارد که برای نقاشی مناسب نیست. به همین خاطر شما باید با مواد بتونه، سطح آن را برای نقاشی صاف کنید. مواد بتونه حالتی شبیه به انواع خمیر بازی کودکان دارد، اما رقیق‌تر است و با کاردک حالت می‌گیرد. مواد بتونه را می‌توانید به‌صورت آماده خریداری کرده یا با استفاده از فرمول زیر آن‌ها را ترکیب کنید.

برای هر ۱۰۰ گرم جزء بتونه، نیاز به ۲ الی ۳ گرم جزء هاردنر دارید. مقدار گفته شده از هر دو ماده را باید با یکدیگر ترکیب کنید و هم بزنید تا خمیری با غلظت ماست به دست آید. سپس آن را روی سطح یونولیت بکشید و 120 دقیقه بعد یونولیت شما با سطحی صاف قابل استفاده خواهد بود.

کشیدن طرح با مداد برای طراحی روی یونولیت

پس از خشک شدن مواد بتونه، برای نقاشی روی یونولیت ابتدا باید طرح را با مداد بکشید. این امر به شما کمک می‌کند تا محدوده‌ای مشخص برای رنگ آمیزی داشته باشید و تغییرات مورد نیاز برای طرح را قبل از رنگ آمیزی انجام دهید.

ابتدا باید طرح را روی یک کاغذ کاربن پیاده‌سازی کنید. سپس کاربن را روی سطح بتونه‌خورده یونولیت بگذارید و با مداد سیاه و فشار دست متوسط روی خطوط بکشید. پس از برداشتن کاربن خواهید دید که طرح‌ روی یونولیت حک شده است. طرح شما برای رنگ آمیزی آماده خواهد بود و برای رنگ آمیزی آن مجاز به استفاده از از گواش یا آبرنگ هستید. اگر داخل خانه گواش دارید، دیگر نیازی به خرید آبرنگ نیست و با گواش می‌توانید به رنگ آمیزی طرح بپردازید.

افزودن رنگ‌ها به طرح؛ آخرین مرحله نقاشی روی یونولیت

برای نقاشی روی یونولیت، قوانین خاصی وجود ندارد و شما می‌توانید از بخش دلخواه خود رنگ آمیزی را شروع کنید. اگر طرح شما سایه دارد، باید ابتدا طرح را به رنگ‌های اصلی آغشته کنید. سپس قسمت‌های تیره یا روشن را با افزودن رنگ سیاه و سفید به حالت دلخواه تغییر دهید.

فرقی نمی‌کند قصد نقاشی روی یونولیت با گواش را دارید یا آبرنگ، باید با دقت کافی رنگ آمیزی را انجام دهید تا طرح شما خراب نشود. در صورت خراب شدن طرح باید مجددا کلیه مراحل را طی کرده و یونولیت جدیدی را از نو آماده کنید. به همین خاطر توصیه می‌شود دقت کافی داشته باشید.

دقت؛ مهم‌ترین موردی که باید برای نقاشی روی یونولیت رعایت کنید

نقاشی روی یونولیت یکی از روش‌های جذاب نقاشی محسوب می‌شود که قاعده و قانون خاصی ندارد. تنها فاکتوری که برای طراحی روی یونولیت اهمیت دارد، دقت شماست. هرچه دقت بیشتری برای پیاده‌سازی طرح به خرج دهید، نتیجه نهایی لذت بخش‌تر و زیباتر خواهد شد. البته کیفیت ابزاری که استفاده می‌کنید نیز اهمیت بسیاری دارد و روی نتیجه کار اثر گذار است.

به‌ همین خاطر پیشنهاد می‌شود حتما از ابزار، به‌خصوص گواش یا رنگ با کیفیت استفاده کنید. به نظر شما چه نکته دیگری برای نقاشی روی یونولیت اهمیت دارد؟ شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق کامنت‌‌های همین مقاله با ما و سایر خوانندگان مجله ایران تحریر به اشتراک بگذارید.

در این مقاله شما را با تمام روش های ساده و کاربردی و ابزارهای مورد نیاز برای رنگ کردن یونولیت و رنگ آمیزی فوم آشنا خواهیم کرد.

رنگ کردن یونولیت

یونولیت از جمله مواد پرکاربرد در ساخت دکور نمایشگاه ها، صحنه های نمایش، ساخت تابلوهای تبلیغاتی و غیره می باشد. برای رنگ نمودن این فوم از رنگ های فاقد حلال های صنعتی نظیر استون استفاده می شود. رنگ های اکریلیک، تمپرا و غیره از جمله رنگ های مناسب برای استفاده روی سطوح یونولیتی می باشد.

رنگ کردن یونولیت

یونولیت یا پلی استایرن انبساطی که با نام عمومی فوم نیز شناخته می شود، یک محصول عالی برای ساخت انواع صنایع دستی، عروسک ها، تابلوها و استندهای تبلیغاتی، دکورهای مربوط به صحنه نمایش تئاتر، نمایشگاه ها و غیره می باشد. بزرگترین ویژگی یونولیت که سبب شده گزینه مناسبی برای این کار باشد، سبک بودن و سادگی کار با آن می باشد. یونولیت را به راحتی می توان برش زد و فرم داد.

تنها مسئله و چالش برای استفاده از یونولیت برای این امور، رنگ آمیزی آن می باشد. یونولیت از مواد پتروشیمی تشکیل شده است. این موضوع سبب می شود که در هنگام استفاده از برخی از انواع رنگ برای رنگ نمودن آن مشکلاتی وجود داشته باشد.

رنگ یونولیت

اولین چالش پیدا کردن رنگ مناسب می باشد. همانطور که می دانید اغلب رنگ ها حاوی مقداری حلال هستند. استون، تولوئن و غیره برخی از انواع حلال های استفاده شده در انواع رنگ می باشد. به همین علت به محض برخورد با یونولیت آن را در خود ذوب می کند.

دومین چالش نحوه رنگ آمیزی این ماده می باشد. فوم یا یونولیت دارای منفذهای بسیاری است. این موضوع سبب می شود که که بعد از رنگ آمیزی نیز قسمت های سفید رنگ روی سطح کار دیده شود. این موضوع بسیار جلوه کار را زشت می کند.

سومین چالش پیدا کردن ابزار مناسب برای رنگ آمیزی می باشد. استفاده از برس های معمولی نمی تواند منافذ را با رنگ پوشش دهد.

چطور یونولیت را رنگ کنیم

البته این چالش ها مانع استفاده از این محصول نمی شود. برای رنگ آمیزی یونولیت ابتدا باید به اندازه کافی روزنامه باطله و پارچه کهنه پیدا کنید تا از کثیف شدن سطوح مختلف در زمان رنگ آمیزی جلوگیری کنید. رنگ هایی را انتخاب کنید که فاقد انواع حلال باشند تا سبب ذوب شدن یونولیت نشوند. از برس ها و قلموهای مخصوص رنگ آمیزی یونولیت استفاده نمایید. در صورتی که از رنگ های حاوی حلال استفاده می کنید نیازمند درزگیر هستید. برای رنگ آمیزی با استفاده رنگ های فاقد حلال کافی است با قلموی مخصوص رنگ آمیزی یونولیت، رنگ را به صورت یک لایه نازک روی یونولیت بمالید. بعد از خشک شدن لایه قبلی می توانید دو یا سه لایه رنگ دیگر را به آن اضافه کنید. تا کاملا منافذ پوشش داده شود و به رنگ مطلوب برسید.

اما اگر از رنگ های دارای حلال های مختلف استفاده می کنید، ابتدا سطح کار را کاملا با درزگیر بپوشانید و بعد از خشک شدن روی آن را سمباده بکشید تا کاملا صاف و صیقلی شود. بعد از خشک شدن یک سطح هموار و خوب برای رنگ آمیزی دارید. این سطح برای رنگ آمیزی به وسیله هر رنگی مناسب است.

رنگ کردن فوم

انواع رنگ مخصوص فوم

یکی از رنگ های پرکاربرد برای رنگ آمیزی فوم رنگ های اکریلیک می باشد. این رنگ ها هیچ نوع ماده شیمیایی و حلال ندارند. بنابراین می توان از این رنگ برای رنگ آمیزی یونولیت استفاده نمود. البته اگر بخواهید یونولیت رنگ شده با اکریلیک را برای مدت طولانی نگه دارید، قطعا دچار مشکل خواهید شد‌. زیرا این رنگ به مرور زمان سبب خرابی کار خواهد شد. از جمله مزایایی این رنگ این است که به راحتی روی یونولیت قرار می گیرد و بعد از چند لایه رنگ زدن، سطح کار کاملا رنگ خواهد گرفت. به علاوه رنگ آمیزی با این رنگ نیازی به پرایمر ندارد.

رنگ لاتکس یک گزینه دیگر برای رنگ آمیزی فوم می باشد. این رنگ معمولا برای فضای داخلی منزل مورد استفاده قرار می گیرد. بزرگترین عیب این رنگ این است که با تغییر دما دچار ترک می شود. اما ویژگی مثبت آن این است که به راحتی روی فوم می چسبد و برای رسیدن به رنگ مطلوب نیاز نیست که چندین لایه رنگ را روی هم استفاده کرد. خشک شدن این رنگ نیز بسیار زمان بر می باشد.

رنگ تمپرا نیز برای رنگ نمودن یونولیت مناسب است. تنها محدودیت استفاده از این رنگ این است که نباید در مکان های مرطوب از آن استفاده نمود. زیرا پایه اصلی این رنگ نیز آب است. اما این نوع رنگ نیز به خوبی به سطح یونولیت می چسبد.

یکی از ساده ترین ابزارهای رنگ آمیزی استفاده از اسپری رنگ می باشد. یونولیت را نیز می توان با اسپری، رنگ آمیزی نمود. اما حتما باید روی برچسب این محصول را چک کنید که حاوی حلال های مختلف و مواد خورنده فوم نباشد. اگر اسپری رنگ برای رنگ نمودن یونولیت مناسب باشد، حتما روی برچسب محصول ذکر می گردد.

در این مقاله مراحل نقاشی روی یونولیت را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

بررسی نحوه نقاشی روی یونولیت در مجله ایران تحریر
تهیه ابزار؛ پیش نیاز نقاشی روی یونولیت
طرح‌های ساده؛ بهترین گزینه برای نقاشی روی یونولیت
دقت؛ لازمه برش یونولیت برای نقاشی 
بتونه کشی؛ مهم‌ترین مرحله نقاشی روی یونولیت با گواش
رنگ آمیزی؛ اتمام مراحل طراحی روی یونولیت

نقاشی روی یونولیت یکی از شیوه‌های جذاب نقاشی است که روشی آسان برای درآمد‌زایی نیز محسوب می‌شود. با یادگیری نقاشی روی یونولیت می‌توانید به‌راحتی طرح‌های مختلف را روی فوم پیاده‌سازی کنید و به‌عنوان دکوری تزیینی از آن‌ها بهره ببرید. همچنین می‌توانید آن‌ها را بفروشید یا سفارش برای نقاشی روی یونولیت دریافت کنید. برای یادگیری نقاشی روی یونولیت، نیازی نیست حتما کلاس آموزشی ثبت نام کنید؛ کافی است این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. در این مقاله ما صفر تا صد نقاشی روی یونولیت را بررسی کرده‌ایم؛ حتی ابزاری که برای نقاشی روی یونولیت نیاز دارید را به شما معرفی می‌کنیم.

تهیه ابزار و وسایل؛ پیش نیاز نقاشی روی یونولیت

برای شروع نقاشی روی یونولیت، ابتدا باید ابزار و وسایل مورد نیاز را تهیه کنید. این ابزار برای شروع نقاشی روی یونولیت ضروری هستند و بدون آن‌ها نمی‌توان نقاشی روی یونولیت را انجام داد. ابزاری که برای رنگ آمیزی گواش نیاز دارید به شرح زیر است:

  • قلم‌مو در اندازه‌های مختلف
  • گواش یا آبرنگ
  • هاردنر و بتونه برای سطح سازی
  • یونولیت به مقدار لازم
  • کاغذ سنباده
  • مداد سیاه
  • کاغذ کاربن

به جز یونولیت سایر ابزار نقاشی روی یونولیت یکبار مصرف نیستند و تا مدت‌ها قابل استفاده خواهند بود. به همین خاطر توصیه می‌کنیم حتما ابزار با کیفیت خریداری کنید. برای مثال انواع گواش با قیمت‌های متنوعی وجود دارند. اما بهتر است یک گواش با کیفیت مناسب خریداری کنید؛ زیرا مدت‌ها از آن استفاده خواهید کرد.

انتخاب طرح نقاشی برای پیاده‌سازی روی یونولیت

پس از تهیه ابزار و وسایل نوبت به انتخاب طرح برای نقاشی روی یونولیت می‌رسد. برای انتخاب طرح یونولیت، محدودیتی وجود ندارد. اگر مهارت کافی برای پیاده‌سازی طرح‌های پیچیده و رنگ‌ آمیزی آن‌ها را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا از طرح‌های ساده استفاده کنید. برای مثال می‌توانید از طرح گل‌ها و منظره‌های ساده بهره ببرید تا زمانی که تجربه کافی برای نقاشی طرح‌های پیچیده را به دست آورید.

اگر قصد دارید فوم را به حالت خاصی برش دهید، باید یونولیت گرد یا مربع باتوجه‌به طرح خریداری کنید. برای مثال اگر قصد دارید طرح میوه‌ای مانند هندوانه یا کدو تنبل برای دکوری را روی یونولیت اجرا کنید، باید ابعاد دقیق طرح را اندازه‌گیری کنید. پس از پیاده‌سازی طرح روی فوم یونولیت باید با استفاده از وسایل نقاشی طرح را روی فوم بکشید و به رنگ آمیزی آن بپردازید.

بررسی نحوه برش یونولیت و مراحل آن

برش یونولیت؛ مهم‌‌ترین مرحله نقاشی روی یونولیت

پس از انتخاب طرح، باید با استفاده از خط کش و کاتر یونولیت‌های اضافه را برش دهید. به این ترتیب یونولیت مانند یک بوم می‌شود که می‌توانید طرح خود را روی آن پیاده سازی کنید. اگر طرح شما شکل خاصی دارد یا چند بعدی است، باید خودتان یونولیت باتوجه‌به طرح برش دهید. برای انجام این امر ابتدا باید ابعاد دقیق طرح روی کاغذ را محاسبه کنید. سپس هر بخش را روی ضلع مربوطه یونولیت بگذارید و با کاتر برش دهید. اگر برش‌ها و زاویه‌ها دقیق باشند، یونولیت پس از برش شبیه به طرح شما خواهد شد.

افراد تازه کاری که تجربه کافی برای پیاده سازی طرح را ندارند، استفاده از طرح‌های ساده روی یونولیت صاف پیشنهاد می‌شود. پس از مدتی که تجربه کافی برای کار با یونولیت و نحوه برش آن را کسب کردید، مهارت کافی برای پیاده‌سازی طرح‌های دلخواه را دارید. برای برش یونولیت نیاز به مداد سیاه دارید تا محل برش‌ها را مشخص کنید. برای خرید یا مشاهده قیمت مداد سیاه و سایر ابزار نقاشی روی یونولیت، می‌توانید همین حالا از سایت ایران تحریر اقدام کنید.

بتونه‌کشی روی یونولیت؛ آماده سازی فوم برای نقاشی

فوم یونولیت سطح ناهمواری دارد که برای نقاشی مناسب نیست. به همین خاطر شما باید با مواد بتونه، سطح آن را برای نقاشی صاف کنید. مواد بتونه حالتی شبیه به انواع خمیر بازی کودکان دارد، اما رقیق‌تر است و با کاردک حالت می‌گیرد. مواد بتونه را می‌توانید به‌صورت آماده خریداری کرده یا با استفاده از فرمول زیر آن‌ها را ترکیب کنید.

برای هر ۱۰۰ گرم جزء بتونه، نیاز به ۲ الی ۳ گرم جزء هاردنر دارید. مقدار گفته شده از هر دو ماده را باید با یکدیگر ترکیب کنید و هم بزنید تا خمیری با غلظت ماست به دست آید. سپس آن را روی سطح یونولیت بکشید و 120 دقیقه بعد یونولیت شما با سطحی صاف قابل استفاده خواهد بود.

کشیدن طرح با مداد برای طراحی روی یونولیت

پس از خشک شدن مواد بتونه، برای نقاشی روی یونولیت ابتدا باید طرح را با مداد بکشید. این امر به شما کمک می‌کند تا محدوده‌ای مشخص برای رنگ آمیزی داشته باشید و تغییرات مورد نیاز برای طرح را قبل از رنگ آمیزی انجام دهید.

ابتدا باید طرح را روی یک کاغذ کاربن پیاده‌سازی کنید. سپس کاربن را روی سطح بتونه‌خورده یونولیت بگذارید و با مداد سیاه و فشار دست متوسط روی خطوط بکشید. پس از برداشتن کاربن خواهید دید که طرح‌ روی یونولیت حک شده است. طرح شما برای رنگ آمیزی آماده خواهد بود و برای رنگ آمیزی آن مجاز به استفاده از از گواش یا آبرنگ هستید. اگر داخل خانه گواش دارید، دیگر نیازی به خرید آبرنگ نیست و با گواش می‌توانید به رنگ آمیزی طرح بپردازید.

افزودن رنگ‌ها به طرح؛ آخرین مرحله نقاشی روی یونولیت

برای نقاشی روی یونولیت، قوانین خاصی وجود ندارد و شما می‌توانید از بخش دلخواه خود رنگ آمیزی را شروع کنید. اگر طرح شما سایه دارد، باید ابتدا طرح را به رنگ‌های اصلی آغشته کنید. سپس قسمت‌های تیره یا روشن را با افزودن رنگ سیاه و سفید به حالت دلخواه تغییر دهید.

فرقی نمی‌کند قصد نقاشی روی یونولیت با گواش را دارید یا آبرنگ، باید با دقت کافی رنگ آمیزی را انجام دهید تا طرح شما خراب نشود. در صورت خراب شدن طرح باید مجددا کلیه مراحل را طی کرده و یونولیت جدیدی را از نو آماده کنید. به همین خاطر توصیه می‌شود دقت کافی داشته باشید.

دقت؛ مهم‌ترین موردی که باید برای نقاشی روی یونولیت رعایت کنید

نقاشی روی یونولیت یکی از روش‌های جذاب نقاشی محسوب می‌شود که قاعده و قانون خاصی ندارد. تنها فاکتوری که برای طراحی روی یونولیت اهمیت دارد، دقت شماست. هرچه دقت بیشتری برای پیاده‌سازی طرح به خرج دهید، نتیجه نهایی لذت بخش‌تر و زیباتر خواهد شد. البته کیفیت ابزاری که استفاده می‌کنید نیز اهمیت بسیاری دارد و روی نتیجه کار اثر گذار است.

چگونه یونولیت را برش دهیم

25دسامبر

چگونه یونولیت را برش دهیم ؟ یکی از سوال های بسیار اساسی است که بیشتر افرادی که با این ماده سر و کار دارند از خود می پرسند. روش های برش یونولیت تنوع زیادی دارند که خیلی از شما عزیزان تا به حال با این مسئله رو به رو شده اید.

ما در ادامه مطلب به دو روش اساسی برش یونولیت می پردازیم که در نهایت بتوانید به طور کامل مزیت ها و معایب آن را بررسی کنید. شما برای اینکه بتوانید برش یونولیت را به بهترین شکل ممکن انجام دهید باید در درجه اول یک تعریف درست نسبت به ورق های یونولیت داشته باشید.

تعریف ورق های یونولیت

اگر بخواهیم یک تعریف اساسی از ورق های یونولیت ارائه دهیم می توان گفت، پلی استایرن انبساطی یکی از مشتقات پتروشیمی می باشد که خاصیت های منحصر به فردی دارد. یونولیت به دلیل ویژگی های شیمیایی که دارد دارای وزن کم، عایق صوت و گرما است که این موارد از دلایل بسیار مهم محبوبیت این ماده بشمار می آیند.

این ماده در کارخانه های تولید فوم های سقفی، دیواری و .. در اندازه های به وسیله دستگاه برش یونولیت مختلف برش می خورد و در نهایت به دست شما می رسند. یونولیت به طور کلی در بسیاری از صنایع کاربرد دارد و این موضوع به دلیل ویژگی های خاص این محصول است.

اطلاع داشتن شما از این موارد می تواند به پاسخ سوال چگونه یونولیت را برش دهیم ؟ کمک زیادی کند. ما در ادامه مطلب به مهمترین روش های برش یونولیت می پردازیم.

برش یونولیت با کاتر

یونولیت بر برقی همه افرادی که سوال چگونه یونولیت را برش دهیم ؟ را دارند اولین اقدامی که به ذهنشان می رسد استفاده از کاتر برای این کار است. برش یونولیت با کاتر از ساده ترین روش ها در میان انواع راه های برش است. بیشتر کسانی که قصد دارند یونولیت را با کاتر برش دهند می خواهند این محصول را برای پوشش فضا، پارتیشن بندی و مواردی مثل این استفاده کنند.

بهتر است بدانید در این نوع از استفاده های یونولیت بیشترین چیزی که اهمیت دارد قالب شدن این ماده برای پوشش فضای مورد نظر است. نیاز نیست حتما برای این کارها از یونولیت بر برقی استفاده کنید.

برش یونولیت با تیغ دارای مزیت های بسیار زیادی است که عبارتند از:

  • کاتر دارای تیغ بسیار تیز و نازکی است که این مسئله باعث می شود خوراک آن یعنی یونولیت بسیار ناچیز به نظر برسد. اگر شما یونولیت را به وسیله کاتر از هم جدا کنید اندازه شیار بین آن دو زیاد نخواهد شذ که این موضوع باعث می شود لبه های یونولیت زاویه دار نشود.
  • این روش بسیار سریع پیش می رود و به هیچ عنوان نیاز به استفاده از تکنولوژی های پیشرفته را ندارد.
  • برش یونولیت به وسیله تیغ کاتر کمترین خوراک اره را بین روش های دیگر ایجاد می کند.
  • برای استفاده از یونولیت به هیچ عنوان شما نباید مهارت و یا دانش خاصی داشته باشید. این کار بسیار ساده است و فقط کافی است که دقت خود را بالا ببرید.
  • شما می توانید به راحتی با استفاده از کاتر ورق های یونولیت را به سادگی به ابعاد بسیار متنوعی تقسیم کنید.

شیوه برش فوم با کاتر دارای معایبی است که عبارتند از:

  • به دلیل اینکه این کار توسط انسان انجام می شود احتمال خطا بسیار افزایش پیدا می کند و در نهایت لبه ها زاویه دار می شوند که این موضوع با کاربردهای این محصول در تضاد است.
  • در زمان برش یونولیت با کاتر باید نسبت به این موضوع دقت داشته باشید که حتما پیش باید یونولیت به طور کامل برش بخورد زیرا در غیر این صورت یونولیت می شکند و زاویه دلخواه به دست نمی آید.
  • هنگامی که شما عمل برش را انجام می دهید باید به صورت مستقیم خط را دنبال کنبد تا در نهایت زاویه اشتباه به وجود نیاید.
  • یکی از معایب اساسی برش فوم با کاتر این است که نمی شود خط هایی که منحنی هستند را به راحتی توسط کاتر برش داد.

دقت داشته باشید که اظلاع داشتن تان از نقاط ضعف و قوت شیوه های مختلف برش می تواند به شما در پاسخ به سوال چگونه یونولیت را برش دهیم ؟ کمک زیادی کند.

چگونه یونولیت را برش دهیم ؟ آیا لیزر مناسب است؟

کسانی که استفاده از یونولیت بر برقی و یا همان لیزری را در اولویت کار خود قرار می دهند به دنبال دقت و سرعت بالا در فرایند برش هستند. بهتر است بدانید در صنایعی مثل طراحی دکوراسیون داخلی به وسیله نرم افزارهایی مثل کورل که طراحی دو بعدی را انجام می دهند طرح شان روی این دستگاه ها پیاده می شود و در نهایت شما یونولیت را به شکلی می بنید برش خورده که در نرم افزار یوده است.

دقت داشته باشید که شیوه یونولیت بر برقی و یا همان لیزری امروزه در بسیاری از نقاط دنیا بسیار زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

مزیت های شیوه یونولیت بر برقی یا همان دستگاه لیزر عبارتند از:

  • یکی از مزیت های هایی که دستگاه برش یونولیت دارد این نکته است که می تواند ورق یونولیت را ابعاد بزرگ برش دهد قابلیت دیگری که دستگاه های برش لیزری دارند برش یک تکه ورق یونولیت در ابعاد بزرگ است.
  • این دستگاه ها دارای دقت عمل و سرعت مناسبی هستند.
  • هنگام استفاده از این دستگاه ها شما مطمئن هستید که طرح مورد نظرتان دقیق به دست می آید نه با کمی اختلاف در ابعاد.

اما در این میان شیوه برش یونولیت با لیزر هم ماننده بقیه شیوه ها دارای معایبی است که عبارتند از:

  •  این دستگاه ها به هیچ عنوان نمی تواند ورق یونولیت بیشتر از ضخامت 3 سانت را برش دهد.
  • کار با این دستگاه نیاز به دانش و تخصص نیاز دارد و شما می توانید مثل کاتر به راحتی از آن استفاده کنید.

در نهایت این دستگاه در صنعت تبلیغات بسیار محبوب است زیرا به طور معمول از این فناوری برای برش یونولیت هایی حداکثر 3 سانت استفاده می شود که به شکل حروف هایی بزرگ هستند. دقت داشته باشید که این دستگاه در واقع برای خیلی از عزیزان به عنوان پاسخ چگونه یونولیت را برش دهیم ؟ بشمار می آید.

اجرای یونولیت سقفی و همچنین اجرا یونولیت دیواری ، ایمنی و سلامت سازه های ساختمانی را تضمین کرده و زیبایی به ساختمان می بخشد. از آنجایی که نکات اجرایی یونولیت و همچنین الزامات اجرا یونولیت در نحوه اجرای یونولیت  بسیار مهم است و کیفیت ساختمان را دچار تغییر قرار می دهد، در ابتدا باید اجرای این یونولیت ها بر اساس استانداردهای جهانی باشد. ما در ادامه این مقاله در خصوص نحوه اجرای یونولیت سقفی و دیواری مطالبی را بیان خواهیم کرد، برای اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با یونولیت سقفی و دیواری

یونولیت، یا همان پلاستوفوم، آکاسیف، و پلی استایرن انبساطی، یک ماده بسیار سبک و متخلخل است که از استایرن مونومر ساخته می‌شود. این مواد به دلیل وزن کم و خواص عایق در مقابل صدا و حرارت، در صنایع مختلف به کار می‌روند.

یکی از کاربردهای اصلی یونولیت، استفاده آن در صنعت ساختمان‌سازی است. در این صنعت، یونولیت‌ها عموما در مراحل اجرا یونولیت سقفی و اجرا یونولیت دیواری استفاده می‌شوند، که به ترتیب به آن‌هایی که در سقف و دیوار استفاده می‌شوند، یونولیت سقفی و یونولیت دیواری می‌گویند. تفاوت بین یونولیت سقفی و یونولیت دیواری، علاوه بر محل استفاده، در ابعاد آن‌ها نیز مشهود است.

اجرا یونولیت سقفی برای اجرای سقف تیرچه استفاده می‌شود. این مواد به دلیل وزن سبکتر نسبت به بلوک‌های سیمانی و سفالی، و همچنین خواص عایق، به سرعت جایگزین این مصالح شدند. بلوک‌های یونولیت سقفی، بسته به نوع تیرچه، ابعاد مختلفی دارند، اما به‌طور متوسط اندازه آن‌ها ۲۰*۵۰*۲۰۰ میلی‌متر است.

به عبارت دیگر، یونولیت دیواری، یا همان ورق یونولیت، برای اجرای دیوارها و عایق کردن آن‌ها در برابر صدا و حرارت استفاده می‌شود. تفاوت اصلی بین یونولیت سقفی و یونولیت دیواری در ضخامت و کاربردهای آن‌ها است. یونولیت دیواری باید نازک باشد و تنها برای پوشش مصالح دیوارها استفاده شود. ابعاد استاندارد یونولیت دیواری ۲ در ۱ متر است و ضخامت آن معمولا از ۱ تا ۱۵ سانتیمتر یا بیشتر است.

اجرا یونولیت سقفی

به‌طور عمومی، روش‌های نصب و اجرا یونولیت سقفی بسته به شرایط آب و هوایی و ویژگی‌های فیزیکی و ظاهری متفاوت است. به همین دلیل، دستورالعمل‌های مختلفی برای نصب و اجرای یونولیت سقفی وجود دارد.

یکی از موارد حیاتی در مراحل نصب و اجرا یونولیت سقفی، ضخامت ورق یونولیت است. بلوک‌های یونولیت پلی استایرن که در سقف استفاده می‌شوند، دارای قطر بزرگی هستند. بنابراین، ابعاد و ضخامت یونولیت بسیار حیاتی است. همچنین ارتفاع سقف در اجرا یونولیت سقفی تاثیر بسزایی دارد.

مراحل نصب یونولیت سقفی

مراحل نصب و اجرا یونولیت سقفی به شرح زیر است:

🔶 در ابتدا، بافت شبکه‌های فلزی انجام می‌شود. در این مرحله، شبکه‌های فلزی با استفاده از مفتول‌های مقاوم با ضخامت‌های ۵، ۲، ۴ و ۳ میلی‌متر، طول ۳ و عرض ۱ متر بافته می‌شوند.

🔶در مرحله بعد، یونولیت‌ها در ضخامت‌های لازم و با توجه به ابعاد شبکه‌های فلزی بافته‌ شده‌ برش داده می‌شوند. سپس، مرحله قرارگیری یونولیت‌ها فرا می‌رسد.

یونولیت‌ها بین شبکه‌های بافته‌ شده‌ قرار می‌گیرند و توسط مفتول‌های مورد نیاز یا سیم آرماتوربندی به یکدیگر متصل می‌شوند.

فاصله‌شان از یکدیگر معمولا ۵، ۷ و ۱۰ سانتی‌متر است. در مرحله پس از آن، نوبت به قرار دادن قطعات پانل‌ها می‌رسد. این قطعات کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. در نهایت، با توجه به نقشه و ابعاد مورد نظر، توسط بست‌های مخصوص به یکدیگر متصل می‌شوند.

🔶در مرحله آخر پس از نصب تمامی پانل‌ها، قاب درب و پنجره، انجام کارهای تاسیساتی و بتن‌ریزی صورت می‌گیرد به منظور اطمینان از تکمیل عملیات که این کار به صورت دستی و یا ماشینی می باشد.

ویژگی‌های سقف تیرچه یونولیت

به دلیل دارا بودن پلیمر عایق در برابر صوت و حرارت، از اهمیت بسزایی در صنعت ساختمان و تولید بلوک‌های سقفی و دیواری و پانل‌های سه‌بعدی برخوردار است. همچنین از این محصول در سردخانه ها و یخچال های صنعتی به عنوان عایق برودتی استفاده می گردد.

کاربردهای دیگر آن شامل استفاده در انواع بسته‌بندی‌ها به عنوان ضربه‌گیر، و استفاده از بلوک‌های سقفی از نوع پلی‌استایرن منبسط‌ شده‌ می‌شود، با شرط رعایت مواردی مانند ایمنی در مقابل آتش، شکل هندسی، مفاومت مصالح و …

شما می توانید از یک بلوک یونولیتی به جای استفاده حدود ده بلوک سفالیدر مصرف بتن و تریچه صرفه جویی نمایید.

همچنین ایم محصول دارای کیفیت بالا و به خوبی به خاک و پسب نیز می چسبد.

این محصول در هنگام تولید و نصب، حمل و نقل، ضایعات و پرتی را ندارد. سرعت نصب سقف را افزایش می‌دهد و اجرای آن را آسان‌تر می‌سازد.

در مصرف آب صرفه‌جویی صورت می‌گیرد. به دلیل حمل‌ونقل آسان، در هزینه حمل‌ونقل صرفه‌جویی می‌شود.

باعث می شود سقف سبک تر شده و همین امر در زمان زلزله باعث خسارت کمتری از پرتاب مصالح به وجود می آورد.

این محصول در هنگام آتش‌سوزی دود نمی‌کند. مصرف فولاد را کاهش می‌دهد. در قالب‌بندی صرفه‌جویی صورت می‌گیرد. یونولیت تا حد زیادی از سرما، گرما و رطوبت نیز جلوگیری می کند.

اجرا یونولیت دیواری

اجرای پنل‌های‌تری دی دیواری پنل‌های‌تری دی دیواری ممکن است دارای انواع مختلفی از پنل‌های باربر و غیر باربر باشند.

نصب و اجرای یونولیت دیواری شرایط خود را دراد ولی برای نصب و اجرای دیوارهای پیش ساخته شما می توانید از نصب آسان و مشابه هم استفاده نمایید.

به عنوان مثال برای نصب پنل‌های‌تری دی غیر باربر، باید مراحلی همچون رسم خطوط محیطی صفحه تراز، نصب میلگردهای انتظار، پروفیل‌بندی یا فریم کشی دور بازشوها، اتصال پنل‌ها به میلگردهای انتظار، نصب مش اتصال همپوشان، جاگذاری تاسیسات الکتریکی و مکانیکی و در نهایت بتن پاشی یا شاتکریت به صورت منظم و مرتب انجام شود.

مراحل نصب یونولیت دیواری

بطور کلی، نصب‌ و اجرا یونولیت دیواری یک فرآیند بسیار ساده است که نیاز به هیچگونه تخصص خاصی ندارد. حتی افراد عادی هم می‌توانند با رعایت دقیق نکات و قواعد مورد نیاز، این کار را انجام دهند.

🔷 برای اجرا یونولیت دیواری، ابتدا باید محل نصب آن‌ها توسط ابزارهای مهندسی مشخص شود.

🔷 سپس، با استفاده از ریسمان برای جانمایی سوراخ‌ها، میلگردهای انتظار عمودی و افقی در تمامی بخش‌های ساختمان نصب می‌شوند.

🔷 در مرحله بعدی، Panel‌ها در یکی از گوشه‌های دیوار نصب‌ شده‌ و با استفاده از وسایلی همچون تراز و شاغول تنظیم می‌شوند.

🔷 بعد از آن، میلگردهای انتظار طرف دیگر سازه در محل خود نصب می‌شوند و در نهایت، میلگردهای متصل‌کننده پنل‌ها و مش‌های تقویت‌کننده نیز نصب می‌شوند.

🔷 سپس، با انجام مراحل تاسیساتی و عبور لوله‌های آب و برق از پنل‌ها، با استفاده از شاتکریت، پوشش بیرونی پنل‌ها با بتن پوشش داده می‌شود.

🔷 در انتها، تمامی میلگردهای انتظار عمودی و افقی به اسکلت اصلی سازه جوش داده می‌شوند.

ویژگی‌های یونولیت دیواری

یونولیت‌های دیواری در دانسیته‌های گوناگون تولید می‌گردند. معمولا از یونولیت با دانسیته هفت و یا هشت استفاده می گردد. یونولیت‌های با دانسیته‌های بالاتر، به عنوان مثال دانسیته ۲۰، عایق بسیار موثری دارند و در مکان‌هایی که نیاز به عایق‌بندی استفاده می‌شوند.

همچنین، برای سردخانه‌ها و گرم‌خانه‌ها از یونولیت با دانسیته بسیار بالا، مانند دانسیته ۴۰، استفاده می‌شود.

برای اطلاع از محاسبه دانسیته یونولیت  کلیک نمایید.

الزامات اجرا یونولیت

استفاده از انواع فوم‌های سقفی به تعداد لازم استفاده از ابزار برش فوم، استفاده از دریل و مته استفاده از اره و چکش استفاده از تفنگ‌هایی برای اتصال میخ و پرچ‌ها مورد نیاز است.

همچنین با توجه به اینکه در صورت به‌کارگیری بلوک‌های یونولیتی با طول کمتر از ۳۰ سانتی‌متر، امکان بروز شکستگی در بلوک‌ها متصور است؛ لذا استفاده و عرضه بلوک‌هایی با طول کمتر از ۳۰ سانتی‌متر ممنوع است. وضعیت ظاهری بلوک بایستی کاملا سالم و بدون نقص باشد و سطح آن صیقلی و هموار باشد. همچنین نباید هیچ‌گونه فاصله‌ای بین دانه‌های استایرن مشاهده شود.

نکات اجرایی یونولیت

برای آغاز مراحل نصب و اجرا یونولیت سقفی و دیواری، ضرورت دارید توجه ویژه‌ای به موارد زیر داشته باشید و آن‌ها را رعایت نمایید:

✔️ ضروری است از لباس‌های مخصوصی که دارای آستین‌های بلند باشند و از دستکش استفاده نمایید. استفاده از عینک ایمنی را فراموش نفرمایید.

✔️ استفاده از ماسک‌هایی که دارای تهویه مناسب باشند را توصیه می‌کنیم.

✔️ استفاده از این ماسک‌ها جهت جلوگیری از ورود گرد و غبار و ذرات پلی استایرن به دستگاه تنفسی ضروری است.

✔️ برای نصب فوم سقفی، توصیه می‌شود از افراد متخصص واجد تجربه استفاده نمایید.

مزایای اجرای یونولیت

این نوع از مواد ساختمانی دارای کیفیت و خلوص درجه بالایی هستند. به همین دلیل می‌توانند در برابر نیروی کششی زمین مقاومت بالایی از خود ارائه دهند. از مزایای برجسته مزایای اجرا یونولیت دیواری و سقفی به موارد زیر اشاره کرد:

✔️ افزایش ایمنی ساختمان

✔️ قیمت مناسب

✔️ عدم محدودیت از نظر مکان و فضا

✔️ مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی همچون آب، رطوبت و گرما

✔️ نصب آسان و بدون استرس – و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *