دسته‌بندی نشده

یونولیت سقفی چیست؟

یونولیت سقفی یکی از مصالح ساختمانیی باشد که با توجه به ویژگی هایش مانند سبک بودن ومقرون به صرفه بودنش دهه های طولانیست که در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

تاریخچه کشف یونولیت

یونولیت‌ها به عنوان یکی از کاربردی‌ترین و پراستفاده‌ترین موادی شناخته می‌شود که در صنایع مختلفی همچون ساختمان‌سازی، بسته‌بندی و … استفاده‌های متعددی دارد. این ماده به واسطه داشتن ویژگی‌های متنوع و متعددی همچون طول عمر بالا، مقاومت عالی در برابر رطوبت و حرارت، مقاومت فشاری عالی، قابلیت بازیافت و … توانسته انقلاب بزرگی در صنعت ساختمان‌سازی ایجاد کند و جایگزین مصالحی همچون بلوک‌های سفالی و سیمانی شود. کشف یونولیت به حدود ۲ قرن گذشته برمی‌گردد و در این مدت این ماده با استقبال زیادی در صنایع مختلف مواجه شده است. در ادامه مطلب به بررسی تاریخچه یونولیت‌ها، مزایا و کاربردهای آنها پرداخته خواهد شد.

کشف یونولیت

کشف یونولیت

یونولیت که با نام‌های دیگری همچون استایروفوم، آکاسیف، پلی استایرن انبساطی و پلاستوفوم شناخته می‌شود در اصل یک ماده سفیدرنگ، سبک‌وزن و متخلخل است که از نوعی پلاستیک تشکیل‌شده از استایرن مونومر تولید می‌شود. بیشتر از ۹۰ درصد از حجم یونولیت‌ها از هوا تشکیل می‌شود و کمتر از ۱۰ درصد آن از استایرن می‌باشد به همین دلیل وزن بسیار کمی دارند. این ماده دارای ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی است که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • مقاومت عالی در برابر رطوبت و آب
  • عایق صوتی و حرارتی بی‌نظیر
  • داشتن وزن بسیار کم
  • مقرون‌به‌صرفه
  • داشتن قابلیت بازیافت
  • داشتن طول عمر بسیار بالا
  • حمل‌ونقل آسان
  • عدم آسیب‌رسانی به محیط‌زیست و ..

تاریخچه پیدایش یونولیت

یونولیت‌ها امروزه در حوزه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به عنوان یکی از کاربردی‌ترین مواد شناخته می‌شوند. اگرچه استفاده از این ماده در صنعت ساختمان‌سازی در دهه‌های گذشته بسیار کمتر رواج داشت اما در سال‌های اخیر به عنوان یکی از اصلی‌ترین مصالح ساختمانی به کار می‌رود. در سال ۱۸۳۹ میلادی یک دانشمند آلمانی با نام ادوارد سیمون (Eduard Simon) به شکلی کاملاً اتفاقی یونولیت را کشف کرد. کشف یونولیت زمان رخ داد که این دانشمند مشغول جداسازی برخی از مواد مختلف از رزین طبیعی بود. ادوارد سیمون در ابتدا نمی‌دانست که چه ماده ارزشمندی را کشف کرده و تعریفی از یونولیت در ذهن خود نداشت.

ادوارد سیمون در این مورد با یک دانشمند و متخصص شیمی آلی با نام Herman staudinger مشورت کرد و در نتیجه این افراد متوجه شدند که زنجیره‌های بلند استایرن یک ماده پلیمری پلاستیکی تولید می‌کنند. در حقیقت این کشفیات باعث شد که این دانشمندان به دنیای جدیدی از تولید انواع یونولیت‌ها ورود کنند. کمپانی آلمانی BASF در سال ۱۹۳۰ اقدام به تجاری‌سازی پلی استایرن کرد و در سال ۱۹۳۷ حجم مشخصی از پلی استایرن تولید شده به بازارهای آمریکا و سایر کشورها وارد شد. امروزه انواع مختلفی از یونولیت‌ها مانند پلی استایرن مخصوص بسته‌بندی، استایروفوم، بلوک یونولیت و فوم بلوک یونولیت تولید می‌شوند و هرکدام از آنها کاربردهای متعددی دارند.

Ray McIntire دانشمند و متخصص علم شیمی در کمپانی شیمیایی داو که توانسته فوم پلی استایرن را تولید کند تائید می‌کند که اختراع و کشف یونولیت کاملاً تصادفی بوده است. اختراع او در حالی اتفاق افتاد که او در تلاش بود تا یک عایق الکتریکی انعطاف‌پذیر را در زمان وقوع جنگ جهانی دوم پیدا کند. ترکیبات پلی استایرن دارای خاصیت عایق بسیار خوبی هستند و دانشمندان از این قابلیت برای تولید عایق‌های الکتریکی استفاده می‌کردند.

آشنایی با یونولیت سقفی و دیواری

یونولیت، یا همان پلاستوفوم، آکاسیف، و پلی استایرن انبساطی، یک ماده بسیار سبک و متخلخل است که از استایرن مونومر ساخته می‌شود. این مواد به دلیل وزن کم و خواص عایق در مقابل صدا و حرارت، در صنایع مختلف به کار می‌روند.

یکی از کاربردهای اصلی یونولیت، استفاده آن در صنعت ساختمان‌سازی است. در این صنعت، یونولیت‌ها عموما در مراحل اجرا یونولیت سقفی و اجرا یونولیت دیواری استفاده می‌شوند، که به ترتیب به آن‌هایی که در سقف و دیوار استفاده می‌شوند، یونولیت سقفی و یونولیت دیواری می‌گویند. تفاوت بین یونولیت سقفی و یونولیت دیواری، علاوه بر محل استفاده، در ابعاد آن‌ها نیز مشهود است.

اجرا یونولیت سقفی برای اجرای سقف تیرچه استفاده می‌شود. این مواد به دلیل وزن سبکتر نسبت به بلوک‌های سیمانی و سفالی، و همچنین خواص عایق، به سرعت جایگزین این مصالح شدند. بلوک‌های یونولیت سقفی، بسته به نوع تیرچه، ابعاد مختلفی دارند، اما به‌طور متوسط اندازه آن‌ها ۲۰*۵۰*۲۰۰ میلی‌متر است.

به عبارت دیگر، یونولیت دیواری، یا همان ورق یونولیت، برای اجرای دیوارها و عایق کردن آن‌ها در برابر صدا و حرارت استفاده می‌شود. تفاوت اصلی بین یونولیت سقفی و یونولیت دیواری در ضخامت و کاربردهای آن‌ها است. یونولیت دیواری باید نازک باشد و تنها برای پوشش مصالح دیوارها استفاده شود. ابعاد استاندارد یونولیت دیواری ۲ در ۱ متر است و ضخامت آن معمولا از ۱ تا ۱۵ سانتیمتر یا بیشتر است.

ممنوعیت استفاده از یونولیت در ساختمان

یونولیت به عنوان یکی از کاربردی‌ترین مواد در صنعت ساختمان‌سازی شناخته می‌شود که به واسطه ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی همچون مقاومت بالا در برابر فشار و ضربه، مقاومت در برابر رطوبت، خوردگی و زنگ‌زدگی، وزن کم، قابلیت بازیافت و … استفاده‌های متعددی دارد. امروزه یونولیت‌ها جایگزین بعضی از مصالح سنتی ساختمان مانند بلوک‌های سفالی شده‌اند و در بسیاری از کشورها در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یونولیت‌ها در کنار تمامی مزیت‌هایی که دارند می‌توانند ایراداتی داشته باشند که باعث ممنوعیت استفاده از آنها می‌شود. در ادامه مطلب به بررسی مهم‌ترین دلایل ممنوعیت استفاده از یونولیت در صنعت ساختمان‌سازی پرداخته خواهد شد.

مزایای استفاده از یونولیت در ساختمان

همان‌طور که گفته شد یونولیت‌ها به سبب داشتن ویژگی‌ها و مشخصات منحصربه‌فرد می‌توانند کاربردهای مختلفی در صنایع مختلف خصوصاً ساختمان‌سازی داشته باشند. از جمله مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از یونولیت در ساختمان می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  •       استفاده از یونولیت‌ها باعث کاهش مصرف مصالح سنتی می‌شود.
  •       در کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز بسیار مؤثر است
  •       باعث افزایش سرعت ساخت‌وساز خواهد شد.
  •       به افزایش ایمنی و مقاومت سازه در برابر زلزله کمک می‌کند
  •       باعث عایق‌بندی ساختمان از نظر مصرف انرژی و … خواهد شد
  •       باعث کاهش قابل توجه وزن کلی ساختمان می‌شود و …

ممنوعیت استفاده از یونولیت در صنعت ساختمان

یونولیت‌ها در کنار تمامی مزیت‌ها و فوایدی که دارند می‌توانند از ایرادات و معایبی نیز برخوردار باشند و به همین دلیل برخی از افراد مخالف استفاده از آن در این صنعت می‌باشند. از جمله دلایلی که باعث ممنوعیت استفاده از یونولیت در صنعت ساختمان می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقاومت پایین در برابر آتش‌سوزی

هرچند که یونولیت‌ها از نظر مقاومت در برابر آتش به دو دسته یونولیت کندسوز و بسوز(تفاوت یونولیت کندسوز و بسوز) تقسیم می‌شوند اما اخیراً از بلوک‌های پلی استایرن بدون FR و پوشش مقاوم برای پر کردن فضای بین تیرچه‌های سقف استفاده می‌شود و این می‌تواند باعث کاهش امنیت ساختمان در زمان آتش‌سوزی شود. با توجه به آنکه در سقف ساختمان بر روی بلوک‌های یونولیتی لایه‌ای از سیمان و زیر آنها لایه‌ای از گچ کشیده می‌شود میزان مقاومت آن در برابر آتش بسیار کم است. یونولیت‌های معمولی به راحتی دچار حریق می‌شوند و به سرعت توسعه یافته و دود سیاه و زیادی تولید خواهد کرد. این ماده به سادگی ذوب می‌شود و قطرات سوزان و شعله‌وری تولید خواهد کرد. البته امروزه تغییراتی در یونولیت‌ها ایجاد شده است که نحوه سوختن را تحت تأثیر قرار داده است اما این یونولیت‌ها نیز برای تولید لوازم خانگی مناسب هستند و توصیه‌ای برای استفاده از آنها در ساختمان‌سازی وجود ندارد.

اثرات منفی زیست‌محیطی

اگرچه ادعا می‌شود یونولیت‌ها اثرات مخرب زیست‌محیطی ندارند اما در حقیقت زیان‌های زیستی پلی استایرن ها توسط کارشناسان تائید شده است چرا که این مواد از ترکیبات نفتی ساخته می‌شوند و چنانچه دچار حریق و آتش‌سوزی شوند می‌توانند گازهای سمی و دود خطرناکی به محیط زیست وارد کنند. از آنجایی که هنوز تأییدیه قطعی برای ضد آتش بودن یونولیت وجود ندارد و به دلیل وجود ترکیبات و مشتقات نفتی پس از اشتعال‌زایی گازهای آلاینده‌ای را تولید می‌کنند که می‌توانند باعث آسیب به موجودات زنده شود. مسئولیت مستقیم استفاده از ترکیبات پلی استایرن در احداث ساختمان‌ها با سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری می‌باشد به همین دلیل این ارگان موظف است که بکارگیری مواد مختلف را در مراحل مختلف ساخت ساختمان‌ها کنترل کند. به هیچ عنوان اجازه استفاده از یونولیت‌های عادی و بسوز را در صنعت ساختمان‌سازی ندهند.

عدم پرشدن تیرچه‌ها از بتن

یکی دیگر از دلایلی که باعث ممنوعیت استفاده از بلوک یونولیت در ساختمان می‌شود عدم پر شدن تیرچه‌ها از بتن است. با توجه به آنکه یونولیت‌ها از هر دو طرف می‌توانند فضای زیادی از داخل تیرچه‌ها را اشغال کنند فضای زیادی برای بتن‌ریزی باقی نمی‌گذارند و این باعث می‌شود که ویبره بتن به خوبی صورت نگیرد و در نهایت استحکام تیرچه‌ها کاهش پیدا کرده و در زمان زلزله عملکرد ضعیفی خواهند داشت.

ترک خوردن گچ سقف

همان‌طور که گفته شد برای پوشش سطح یونولیت از یک لایه بتن و برای پوشش سطح زیرین آن از گچ استفاده می‌شود. معمولاً گچ سقف در محل تیرهای فرعی و محل اتصال یونولیت با تیرچه‌ها دچار ترک‌خوردگی می‌شود که می‌تواند ناشی از دلایلی همچون ضریب انبساط یونولیت‌ها باشد و در نهایت امکان ریزش گچ سقف و ایجاد خسارت افزایش پیدا می‌کند.

ضرر به سرمایه‌های ملی

یکی دیگر از دلایلی که بسیاری از افراد مخالف استفاده از یونولیت در صنعت ساختمان‌سازی هستند وارد آمدن ضرر و خسارت به سرمایه‌های ملی است. همان‌طور که گفته شد یونولیت‌ها از مواد معدنی و نفتی تولید می‌شوند که از سرمایه‌های مهم ملی به شمار می‌روند و زمانی که این مواد در داخل ساختمان‌ها مدفون شده و امکان حذف آن وجود ندارد باعث می‌شود که سرمایه‌های ملی هدر برود.

قوانین استفاده از فرآورده‌های پلی استایرن

لازم است که اداره کل صنایع و معادن و همچنین موسسه استاندارد از ابتدای تولید و قبل از شروع تولید و همچنین بعد از صدور مجوز نسبت به محصولات تولیدی نظارت دقیق و کاملی داشته باشند. یونولیت‌ها زمانی می‌توانند عملکرد مناسبی داشته باشند که در برابر آتش‌سوزی، رواداری‌های ابعادی، فشار و ضربه و … مقاومت مناسبی داشته باشند و روش نصب آنها بر اساس استانداردها و قوانین باشد و به همین دلیل باید مشخصات تولید یونولیت‌ها با ضوابط و آیین‌نامه‌های مصوب مطابقت داشته باشد.

  •       تنها یونولیت‌هایی که ممانعتی برای استفاده آنها در صنعت ساختمان‌سازی وجود ندارد یونولیت‌های کندسوز هستند و استفاده از هر کدام از یونولیت‌های غیرکند سوز ممنوع است.(بررسی تفاون یونولیت کندسوز بسوز)
  •       شرکت‌های تولید کنند یونولیت موظف هستند که مدارک مربوط به مواد اولیه (پودر پلی استایرن) را ارائه کنند تا تأییدیه‌های استاندارد و اداره کل صنایع و معادن را دریافت نمایند.
  •       حداقل مقاومت بلوک‌های یونولیت در برابر بارهای حین اجرا باید برابر با ۲۰۰ کیلوگرم به ازای هر ۳۰ سانتی‌متر طول بلوک باشد. این بار باید در نواری به عرض حداکثر ۷ سانتی‌متر در وسط بلوک اعمال شود تا بتواند تائید شود.
  •       بلوک‌های یونولیتی به کار رفته در ساختمان باید دارای ظاهر و ساختاری یکپارچه و سالم باشند. سطح یونولیت باید کاملاً صاف باشد و هیچ فاصله‌ای در بین دانه‌های گرانول وجود نداشته باشد.
  • بررسی تفاوت یونولیت کندسوز و بسوز
  • یونولیت‌ها اگرچه دو قرن پیش کشف شده‌اند اما در چند دهه اخیر انقلاب بزرگی در صنایع مختلفی همچون ساختمان‌سازی، بسته‌بندی و … ایجاد کرده و به یکی از پرکاربردترین مواد تبدیل شده‌اند. توجه به تفاوت یونولیت کندسوز و بسوز خصوصاً در ساختمان‌سازی اهمیت زیادی دارد و می‌تواند بسیار حیاتی باشد. به‌صورت کلی یونولیت‌ها به سبب داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فردی همچون طول عمر عالی، مقاومت عالی در برابر رطوبت و حرارت، مقاومت در برابر فشار و کشش، قابلیت بازیافت، وزن کم و حمل‌ونقل ساده و … استفاده‌های متعددی دارند.
  • در اصل یونولیت‌ها به‌عنوان جایگزین مصالح مختلف ساختمانی همچون بلوک‌های سفالی و سیمانی و … استفاده می‌شوند. یونولیت‌ها از دیدگاه‌های مختلفی همچون ابعاد و اندازه، کاربرد، اشتعال‌پذیری، دانسیته و … به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند و هرکدام از آنها از قابلیت‌ها، ویژگی‌ها و کاربردهای متعددی برخوردار هستند. در ادامه مطلب به بررسی تفاوت یونولیت کندسوز و بسوز پرداخته می‌شود.
  • درباره ماهیت یونولیت
  • یونولیت در حقیقت ماده متخلخل، سفیدرنگ و سبک‌وزنی است که از نوعی پلاستیک تولید شده از استایرن مونومر به دست می‌آید. این ماده با نام‌های دیگری همچون آکاسیف، استایروفوم، پلاستوفوم و پلی استایرن انبساطی شناخته می‌شود. کشف یونولیت اولین بار در سال ۱۸۳۹ و به‌صورت کاملاً اتفاقی توسط ادوارد سیمون انجام شد و یک شرکت آلمانی اولین بار در سال ۱۹۳۷ آن را تجاری‌سازی کرد و به بازارهای جهانی عرضه کرد.
  • یونولیت‌ها وزن بسیار کمی دارند و دلیل آن وجود بیش از ۹۵ درصد هوا در بافت آن است. یونولیت‌ها در ۳ مرحله اصلی پیش انبساط، تثبیت و هوادهی و قالب‌گیری تولید می‌شوند و بلوک‌های تولید شده می‌توانند توسط دستگاه‌های CNC و المنت‌های برقی به انواع بلوک یونولیت و دیواری و … تبدیل شوند.
  • یونولیت ازنظر اشتعال‌پذیری
  • یونولیت‌ها را می‌توان بر اساس فاکتورهای مختلفی طبقه‌بندی کرد که مهم‌ترین آنها دانسیته، کاربردها و اندازه است. میزان اشتعال‌پذیری نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تقسیم‌بندی یونولیت‌ها شناخته می‌شود و بر اساس آن یونولیت‌ها به دو نوع یونولیت بسوز یا قابل اشتعال و یونولیت کندسوز تقسیم می‌شوند. ازآنجایی‌که حفظ ایمنی ساختمان‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد استفاده از یونولیت‌های کندسوز بسیار مهم است.
  • در هنگام خرید یونولیت به این نکته توجه کنید که برندهای متعددی در زمینه تولید یونولیت‌ها فعالیت دارند و بسیاری از آنها ادعا می‌کنند که یونولیت‌هایی نسوز به بازار عرضه می‌کنند اما باید توجه داشت که این ادعا کاملاً بی‌اساس است و با توجه به آنکه یونولیت‌ها بر پایه محصولات نفتی هستند و قطعاً قابلیت اشتعال‌پذیری دارند اما می‌توان زمان سوختن آنها را کندتر کرد. می‌توان گفت بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف یونولیت‌ها مقاومت پایین آنها در برابر آتش است و در سال‌های اخیر برندهای مختلف تلاش زیادی کرده‌اند که با استفاده از دانش و فنّاوری‌های مدرن زمان اشتعال‌پذیری آنها را کاهش داد و شرکت‌های مختلفی نیز موفقیت‌های زیادی در این زمینه به دست آورده‌اند و توانسته‌اند یونولیت‌های کند سوز که قابلیت مقاومت در برابر آتش به مدت ۲۰ دقیقه را دارند تولید کنند
  • مهم‌ترین تفاوت یونولیت کندسوز و بسوز
  • همان‌گونه که از نام این یونولیت‌ها پیدا است مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت یونولیت کندسوز و بسوز در نحوه سوختن آنها می‌باشد. هرکدام از این یونولیت‌ها دارای نوع خاصی از مواد اولیه هستند. مواد اولیه یونولیت‌های کندسوز در برابر آتش و حرارت مقاومت بسیار بیشتری دارند درحالی‌که مواد اولیه یونولیت‌های عادی مقاومت کمی در برابر آتش دارند.
  • دیگر تفاوت یونولیت کندسوز و بسوز را می‌توان در خاموش شدن آنها در زمان دوری از منبع آتش عنوان کرد. زمانی که یونولیت‌های کندسوز از منبع آتش دور شوند به‌سرعت خاموش می‌شوند و اجازه نمی‌دهند که آتش گسترش پیدا کند درحالی‌که یونولیت‌های عادی حتی در صورت دور شدن از منبع آتش نیز به‌راحتی کنترل نمی‌شوند و همچنان وسعت شعله آنها بیشتر خواهد شد.
  • تفاوت دیگری که در این یونولیت‌ها دیده می‌شود میزان کاهش مصرف انرژی است که در یونولیت‌های کندسوز بسیار بیشتر از یونولیت‌های بسوز است. یونولیت‌های نسوز می‌توانند عایق بسیار بهتری برای حرارت باشند. کندسوز بودن بلوک یونولیت در صنعت ساختمان‌سازی اهمیت بسیار زیادی دارد. چراکه بلوک یونولیت پراستفاده‌ترین نوع یونولیت‌ها در این صنعت است.
  • خواص و ویژگی‌های یونولیت‌ کندسوز
  • به‌صورت کلی می‌توان گفت دلایل محبوبیت بالای یونولیت‌ها در صنایع مختلفی همچون ساختمان‌سازی فاکتورهایی مانند وزن کم، طول عمر بالا، مقاومت فشاری مناسب، مقاومت عالی در برابر رطوبت و … می‌باشند. یونولیت‌های کندسوز دارای خواص و ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند و با یونولیت‌های عادی متفاوت می‌باشند. از مهم‌ترین خواص یونولیت‌های کندسوز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • این یونولیت‌ها کیفیت پخت بسیار بالایی دارند و تمامی مراحل پخت آنها توسط دستگاه‌ها و تجهیزات روز دنیا انجام می‌شود.
  • یونولیت‌های کندسوز در مقایسه با یونولیت‌های عادی دارای ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی بهتری هستند که مهم‌ترین آنها شامل مقاومت بهتر در برابر نفوذ آب، مقاومت بهتر در برابر خوردگی، مقاومت در برابر فشار و ضربه، مقاومت در برابر حرارت و … می‌باشند.
  • یونولیت‌های کندسوز از قیمت بیشتری در مقایسه با یونولیت‌های عادی برخوردارند.
  • داشتن استانداردهای بین‌المللی و اجباری از دیگر خواص یونولیت کندسوز هستند و باید توسط مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن تائید شوند.
  • در مقایسه با یونولیت‌های معمولی مقاومت بسیار بیشتری در برابر آتش دارند.
  • در تولید این یونولیت‌ها برخلاف بسیاری از یونولیت‌های معمولی از مواد بازیافتی استفاده نمی‌شود و مواد اولیه آنها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند.
  • دانسیته این یونولیت‌ها کاملاً استاندارد بوده و وزن و چگالی آنها کاملاً متناسب می‌باشند.
  • تاثیر کاربرد بر تقاوت یونولیت‌ کندسوز و بسوز
  • یونولیت‌ها امروزه کاربردهای متعددی در صنایع مختلف دارند و بسیار مورد استقبال قرارگرفته‌اند. ازجمله مهم‌ترین کاربردهای یونولیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • یونولیت‌ها می‌توانند به‌عنوان عایق رطوبتی، صوتی و حرارتی در بخش‌های مختلفی ساختمان استفاده شوند.
  • از یونولیت دیواری، بلوک یونولیت و … می‌توان به‌عنوان مصالح ساختمانی استفاده کرد.
  • از یونولیت‌ها در صنعت بسته‌بندی برای انواع لوازم دارویی، غذایی، لوازم‌خانگی و … استفاده می‌شود.
  • از این ماده در تولید انواع در و پنجره استفاده می‌شود.
  • از یونولیت‌ها در صنعت خودروسازی، دوچرخه‌سازی، لوازم‌تحریر و …
  • خرید یونولیت‌های کند سوز
  • امروزه برندهای متعددی در داخل و خارج از کشور در زمینه تولید انواع یونولیت‌های کندسوز و بسوز فعالیت می‌کنند. تفاوت یونولیت کندسوز و بسوز در قیمت آنها نیز نمایان است و یونولیت‌های کندسوز قیمت بیشتری دارند. شرکت مادفوم به‌عنوان یکی از معتبرترین شرکت‌های تولیدکننده یونولیت شناخته می‌شود که تنوع محصول بسیار زیادی دارد. ازجمله ویژگی‌ها و قابلیت‌های این یونولیت‌ها می‌تواند موارد زیر را عنوان کرد:
  • ابعاد و اندازه یونولیت‌های مادفوم در مقایسه با نمونه‌های مشابه بزرگ‌تر است.
  • مواد اولیه این یونولیت‌ها از بالاترین کیفیت ممکن برخوردار هستند و هیچ‌گونه مواد ناخالصی در تولید آنها استفاده نمی‌شود.
  • این یونولیت‌ها تمامی استانداردهای بین‌المللی را داشته و کیفیت پخت بسیار بالایی دارند.
  • چگالی و دانسیته این یونولیت‌ها در تمامی مراحل چک می‌شوند
  • مصرف‌کننده‌ها می‌توانند از این یونولیت‌ها در ابعاد و اندازه‌های سفارشی استفاده کنند.
  • این یونولیت‌ها کاملاً بهداشتی بوده و هیچ‌گونه آسیب و خسارتی به محیط‌زیست وارد نمی‌کنند.
  • جمع‌بندی نهایی
  • اگرچه یونولیت‌ها حدوداً دو قرن پیش کشف شده‌اند اما در دهه‌های اخیر انقلاب بزرگی در صنایع مختلف خصوصاً ساختمان‌سازی و بسته‌بندی ایجاد کرده‌اند. یونولیت‌های کندسوز نوعی از یونولیت‌ها هستند که مهم‌ترین شاخصه آنها مقاومت بالا در برابر آتش است. تفاوت یونولیت کندسوز و بسوز در ویژگی‌ها و قابلیت‌ها باعث شده است که قیمت یونولیت‌های کندسوز بیشتر شود. این یونولیت‌ها می‌توانند تا ۲۰ دقیقه در برابر آتش مقاومت کنند و در صورت دور شدن از منبع آتش بلافاصله خاموش می‌شوند.

بهترین جایگزین برای یونولیت در ساختمان

باتوجه به آنکه ارگان‌های نظراتی ممنوعیت استفاده از یونولیت در ساختمان به صورت جدی پیگیری می‌کنند امروزه از قالب‌های پلاستیکی چند بار مصرف به عنوان بهترین جایگزین یونولیت‌ها استفاده می‌شود. استفاده از این قالب‌ها می‌تواند مزیت‌های متعددی داشته باشد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر خواهد بود:

  •       حذف هزینه تأمین بلوک‌های یونولیتی و کاهش بار مرده ساختمان
  •       امکان استفاده در همه تیرچه‌های پیش‌تنیده، خرپایی و …
  •       حذف خطر آتش‌سوزی یونولیت‌ها
  •       بازگشت سرمایه تأمین قالب‌ها در اجرای ۴ الی ۵ سقف
  •       عدم آسیب به محیط زیست و داشتن قابلیت بازیافت
  •       کاهش خطرات در زمان اجرا
  •       وزن پایین و حجم کم و داشتن قابلیت حمل‌ونقل ساده
  •       مقرون‌به‌صرفه بودن و قابلیت تغییر عرض قالب‌ها در دهانه‌های غیراستاندارد
  •       تقویت جان تیرچه و افزایش مقاومت لرزه‌ای و باربری سازه سقف و …

نحوه ی اجرای یونولیت سقفی

اجرا یونولیت سقفی

به‌طور عمومی، روش‌های نصب و اجرا یونولیت سقفی بسته به شرایط آب و هوایی و ویژگی‌های فیزیکی و ظاهری متفاوت است. به همین دلیل، دستورالعمل‌های مختلفی برای نصب و اجرای یونولیت سقفی وجود دارد.

یکی از موارد حیاتی در مراحل نصب و اجرا یونولیت سقفی، ضخامت ورق یونولیت است. بلوک‌های یونولیت پلی استایرن که در سقف استفاده می‌شوند، دارای قطر بزرگی هستند. بنابراین، ابعاد و ضخامت یونولیت بسیار حیاتی است. همچنین ارتفاع سقف در اجرا یونولیت سقفی تاثیر بسزایی دارد.

مراحل نصب یونولیت سقفی

مراحل نصب و اجرا یونولیت سقفی به شرح زیر است:

🔶 در ابتدا، بافت شبکه‌های فلزی انجام می‌شود. در این مرحله، شبکه‌های فلزی با استفاده از مفتول‌های مقاوم با ضخامت‌های ۵، ۲، ۴ و ۳ میلی‌متر، طول ۳ و عرض ۱ متر بافته می‌شوند.

🔶در مرحله بعد، یونولیت‌ها در ضخامت‌های لازم و با توجه به ابعاد شبکه‌های فلزی بافته‌ شده‌ برش داده می‌شوند. سپس، مرحله قرارگیری یونولیت‌ها فرا می‌رسد.

یونولیت‌ها بین شبکه‌های بافته‌ شده‌ قرار می‌گیرند و توسط مفتول‌های مورد نیاز یا سیم آرماتوربندی به یکدیگر متصل می‌شوند.

فاصله‌شان از یکدیگر معمولا ۵، ۷ و ۱۰ سانتی‌متر است. در مرحله پس از آن، نوبت به قرار دادن قطعات پانل‌ها می‌رسد. این قطعات کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. در نهایت، با توجه به نقشه و ابعاد مورد نظر، توسط بست‌های مخصوص به یکدیگر متصل می‌شوند.

🔶در مرحله آخر پس از نصب تمامی پانل‌ها، قاب درب و پنجره، انجام کارهای تاسیساتی و بتن‌ریزی صورت می‌گیرد به منظور اطمینان از تکمیل عملیات که این کار به صورت دستی و یا ماشینی می باشد.

ویژگی‌های سقف تیرچه یونولیت

به دلیل دارا بودن پلیمر عایق در برابر صوت و حرارت، از اهمیت بسزایی در صنعت ساختمان و تولید بلوک‌های سقفی و دیواری و پانل‌های سه‌بعدی برخوردار است. همچنین از این محصول در سردخانه ها و یخچال های صنعتی به عنوان عایق برودتی استفاده می گردد.

کاربردهای دیگر آن شامل استفاده در انواع بسته‌بندی‌ها به عنوان ضربه‌گیر، و استفاده از بلوک‌های سقفی از نوع پلی‌استایرن منبسط‌ شده‌ می‌شود، با شرط رعایت مواردی مانند ایمنی در مقابل آتش، شکل هندسی، مفاومت مصالح و …

شما می توانید از یک بلوک یونولیتی به جای استفاده حدود ده بلوک سفالیدر مصرف بتن و تریچه صرفه جویی نمایید.

همچنین ایم محصول دارای کیفیت بالا و به خوبی به خاک و پسب نیز می چسبد.

اجرا یونولیت دیواری

اجرای پنل‌های‌تری دی دیواری پنل‌های‌تری دی دیواری ممکن است دارای انواع مختلفی از پنل‌های باربر و غیر باربر باشند.

نصب و اجرای یونولیت دیواری شرایط خود را دراد ولی برای نصب و اجرای دیوارهای پیش ساخته شما می توانید از نصب آسان و مشابه هم استفاده نمایید.

به عنوان مثال برای نصب پنل‌های‌تری دی غیر باربر، باید مراحلی همچون رسم خطوط محیطی صفحه تراز، نصب میلگردهای انتظار، پروفیل‌بندی یا فریم کشی دور بازشوها، اتصال پنل‌ها به میلگردهای انتظار، نصب مش اتصال همپوشان، جاگذاری تاسیسات الکتریکی و مکانیکی و در نهایت بتن پاشی یا شاتکریت به صورت منظم و مرتب انجام شود.

مراحل نصب یونولیت دیواری

بطور کلی، نصب‌ و اجرا یونولیت دیواری یک فرآیند بسیار ساده است که نیاز به هیچگونه تخصص خاصی ندارد. حتی افراد عادی هم می‌توانند با رعایت دقیق نکات و قواعد مورد نیاز، این کار را انجام دهند.

🔷 برای اجرا یونولیت دیواری، ابتدا باید محل نصب آن‌ها توسط ابزارهای مهندسی مشخص شود.

🔷 سپس، با استفاده از ریسمان برای جانمایی سوراخ‌ها، میلگردهای انتظار عمودی و افقی در تمامی بخش‌های ساختمان نصب می‌شوند.

🔷 در مرحله بعدی، Panel‌ها در یکی از گوشه‌های دیوار نصب‌ شده‌ و با استفاده از وسایلی همچون تراز و شاغول تنظیم می‌شوند.

🔷 بعد از آن، میلگردهای انتظار طرف دیگر سازه در محل خود نصب می‌شوند و در نهایت، میلگردهای متصل‌کننده پنل‌ها و مش‌های تقویت‌کننده نیز نصب می‌شوند.

🔷 سپس، با انجام مراحل تاسیساتی و عبور لوله‌های آب و برق از پنل‌ها، با استفاده از شاتکریت، پوشش بیرونی پنل‌ها با بتن پوشش داده می‌شود.

🔷 در انتها، تمامی میلگردهای انتظار عمودی و افقی به اسکلت اصلی سازه جوش داده می‌شوند.

ویژگی‌های یونولیت دیواری

یونولیت‌های دیواری در دانسیته‌های گوناگون تولید می‌گردند. معمولا از یونولیت با دانسیته هفت و یا هشت استفاده می گردد. یونولیت‌های با دانسیته‌های بالاتر، به عنوان مثال دانسیته ۲۰، عایق بسیار موثری دارند و در مکان‌هایی که نیاز به عایق‌بندی استفاده می‌شوند.

همچنین، برای سردخانه‌ها و گرم‌خانه‌ها از یونولیت با دانسیته بسیار بالا، مانند دانسیته ۴۰، استفاده می‌شود.

الزامات اجرا یونولیت

استفاده از انواع فوم‌های سقفی به تعداد لازم استفاده از ابزار برش فوم، استفاده از دریل و مته استفاده از اره و چکش استفاده از تفنگ‌هایی برای اتصال میخ و پرچ‌ها مورد نیاز است.

همچنین با توجه به اینکه در صورت به‌کارگیری بلوک‌های یونولیتی با طول کمتر از ۳۰ سانتی‌متر، امکان بروز شکستگی در بلوک‌ها متصور است؛ لذا استفاده و عرضه بلوک‌هایی با طول کمتر از ۳۰ سانتی‌متر ممنوع است. وضعیت ظاهری بلوک بایستی کاملا سالم و بدون نقص باشد و سطح آن صیقلی و هموار باشد. همچنین نباید هیچ‌گونه فاصله‌ای بین دانه‌های استایرن مشاهده شود.

نکات اجرایی یونولیت

برای آغاز مراحل نصب و اجرا یونولیت سقفی و دیواری، ضرورت دارید توجه ویژه‌ای به موارد زیر داشته باشید و آن‌ها را رعایت نمایید:

✔️ ضروری است از لباس‌های مخصوصی که دارای آستین‌های بلند باشند و از دستکش استفاده نمایید. استفاده از عینک ایمنی را فراموش نفرمایید.

✔️ استفاده از ماسک‌هایی که دارای تهویه مناسب باشند را توصیه می‌کنیم.

✔️ استفاده از این ماسک‌ها جهت جلوگیری از ورود گرد و غبار و ذرات پلی استایرن به دستگاه تنفسی ضروری است.

✔️ برای نصب فوم سقفی، توصیه می‌شود از افراد متخصص واجد تجربه استفاده نمایید.

مزایای اجرای یونولیت

این نوع از مواد ساختمانی دارای کیفیت و خلوص درجه بالایی هستند. به همین دلیل می‌توانند در برابر نیروی کششی زمین مقاومت بالایی از خود ارائه دهند. از مزایای برجسته مزایای اجرا یونولیت دیواری و سقفی به موارد زیر اشاره کرد:

✔️ افزایش ایمنی ساختمان

✔️ قیمت مناسب

✔️ عدم محدودیت از نظر مکان و فضا

✔️ مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی همچون آب، رطوبت و گرما

✔️ نصب آسان و بدون استرس – و…

مواد تشکیل دهنده یونولیت

یونولیت در سال 1839 توسط ادوارد سیمون کشف شد و در سال 1959 به وسیله کمپانی ” کوپر ” تولید شد. تولید یونولیت با توجه به نوع و چگالی آن می‌تواند مراحل و سبک‌های مختلفی داشته باشد، که در این مقاله به تمامی این موارد اشاره خواهد شد.

اولین مواد تشکیل دهنده یونولیت ، استایرن مونومر می‌باشد. در واقع از ریختن مواد پلی استایرن داخل قاب‌‌‌ها و منبسط شدن آنها یونولیت تشکیل می‌شود. سطح پایین استایرن به طور طبیعی در بسیاری از گیاهان، میوه‌‌‌ها و سبزیجات وجود دارد. یونولیت متشکل از مشتقات اتیلن و بنزن است و با استفاده از یک فرآیند پلیمریزاسیون ساخته می‌شود. در طول این فرآیند، یک هیدروکربن با جوش کم، که معمولا از پنتان است به مواد اضافه می‌شود تا در پردازش بعدی به گسترش این مواد کمک کند. با کسب اطلاعاتی در خصوص مواد تشکیل دهنده آن باید اطلاعاتی را کسب نمایید.

مراحل کلی تشکیل یونولیت


یونولیت را کارخانه‌جات تولید کننده یونولیت به دو روش اتوماتیک و غیر اتوماتیک ( دستی ) تولید می‌کنند.

ماده خام یونولیت که به شکل دانه‌هایی ریز هستند، از موادی به نام استایرن تولید شده‌اند و در مراحل اولیه تولید یونولیت، این دانه‌ها باید 50 برابر بزرگ‌تر شوند.

در روش دستی، ابتدا با پخت دانه‌های کوچک در دیگ بخار و منبسط کردن آن‌ها آغاز می‌شود، که اگر عمل انبساط به خوبی صورت گرفته باشد و میزان چگالی یونولیت به اندازه قابل قبولی باشد، مواد منبسط شده را به دستگاه‌های بعدی می‌فرستند تا عمل خشک شدن آن انجام شود، در غیر این صورت مرحله اول مجدد تکرار می‌شود، تا عمل انبساط بیشتر انجام شود.

پس از انجام پخت اولیه مواد یونولیت، دستگاه بلوکر آماده دریافت مواد می‌شود، تا عمل فشرده سازی دانه‌های یونولیت در آن صورت بگیرد و بلوک‌های مکعب مستطیل شکل در ابعادی 200*100*100 سانتی متر، که معمول‌ترین اندازه بلوک‌های تولید شده یونولیت در روش دستی است، تولید ‌شوند.

اما در روش اتوماتیک، تمامی مراحل توسط دستگاه‌های اتوماتیک انجام می‌شود و بلوک‌های مکعب مستطیل یونولیت، در طول 4 و 6 متر نیز تولید می شوند.

چه در روش دستی و چه در روش اتوماتیک، پس از تبدیل دانه‌های استایرن به بلوک یونولیت، نیاز است، تا بلوک‌ها جهت خشک شدن در معرض هوای آزاد قرار بگیرند و سپس وارد مرحله‌ی برش شوند.

برش یونولیت معمولا با توجه به نیاز و سفارش مشتری در چند حالت انجام می‌شود؛ اگر برش‌ها ساده و به صورت ورق باشند، که در برش، استفاده از میزهای برش ساده کفایت می‌کند، اما اگر بخواهند یونولیت را به شکل یونولیت سقفی ساختمانی که در دسته بندی اشکال خاص قرار دارد، برش دهند، از میز سی ان سی جهت برش این دسته از اشکال خاص استفاده می‌کنند.

مراحل تولید یونولیت

تولید یونولیت در سه مرحله زیر انجام می‌گیرد:

  1. پیش از انبساط

پس از تماس با بخار، ماده کفپوش موجود در دانه‌های پلی استایرن شروع به جوشیدن می‌کند و مهره‌‌‌ها بین 40 تا 50 برابر حجم اصلی خود گسترش می‌یابد.

  1. تهویه

پس از انبساط، مهره‌‌‌ها برای رسیدن به دما و فشار تعادل، 6 الی 12 ساعت ثابت باقی گذاشته می‌شوند تا دوره دوره‌‌‌ی تکامل را طی می‌کنند.

  1. قالب سازی

مهره‌‌‌ها درون قالب قرار می‌گیرند و مجددا با بخار گرم می‌شوند. مهره‌‌‌ها از قبل به وسیله فوم‌‌‌ها گسترش می‌یابند و به این ترتیب حفره قالب را کاملا پر کرده و باهم فیوز می‌شوند. مهره‌‌‌ها به شکل بلوک یا محصولات سفارشی قالب ریزی شده اند. بعد از تبدیل دانه‌های پلاستوفوم به بلوک یونولیت مدت زمانی را جهت خشک شدن و جابه جایی گاز پنتان با هوا مورد نیاز است.

دو فرآیند قالب گیری برای یونولیت‌‌‌ها وجود دارد:

فرآیند اول

برای تولید یونولیت ابتدا قالب، بلوک‌های بزرگی از یونولیت را تولید می‌کند که می‌توانند در قالب‌های مختلف برای استفاده در بسته بندی‌‌‌ها و کاربرد‌های ساختمانی برش داده شوند.

فرآیند دوم

در مرحله دوم تولید یونولیت قالب سازی، قطعاتی را تولید می‌کند که دارای مشخصات طراحی سفارشی هستند.

تقریبا به هر شکل و اندازه ای تولید یونولیت را شاهد هستیم، که در صورت لزوم به راحتی برش داده می‌شوند و شکل می‌گیرند. در تولید یونولیت دامنه متنوعی از خصوصیت‌های ساختاری ارائه داده می‌شود، زیرا طیف گسترده ای از چگالی‌های متفاوت را دارا هستیم.

ماشین آلات مورد نیاز برای تولید یونولیت

برای تولید پلاستوفوم مانند دیگر صنایع قطعا به ماشین‌آلات نیازمندیم. برای تولید این عایق نیز نیاز به تهیه خط تولیدی با دستگاه‌های زیر هستیم.

  1. دیگ بخار الزاما استاندارد
  2. دستگاه موادپز پلاستوفوم
  3. دستگاه خشک کن مواد پلاستوفوم
  4. دستگاه بلوکر پلاستوفوم
  5. دستگاه برش(میز برش) پلاستوفوم
  6. آسیاب مواد زائد پلاستوفوم

البته غیر‌ از این به تجهیزات جانبی دیگری نیز نیاز است که برخی از آنها به شرح زیر است:

  1. سختگیری جهت محافظت از دیگ بخار و افزایش عمر ماشین‌آلات پلاستوفوم
  2. مخزن کندانس جهت صرفه‌جویی در هزینه سوخت و آب مصرفی
  3. سیلوی مواد پخته شده و سیستم‌های شوتینگ و انتقال مواد پلاستوفوم
  4. تأسیسات و شیرهای بخار.

بررسی تفاوت یونولیت کندسوز و بسوز

یونولیت‌ها اگرچه دو قرن پیش کشف شده‌اند اما در چند دهه اخیر انقلاب بزرگی در صنایع مختلفی همچون ساختمان‌سازی، بسته‌بندی و … ایجاد کرده و به یکی از پرکاربردترین مواد تبدیل شده‌اند. توجه به تفاوت یونولیت کندسوز و بسوز خصوصاً در ساختمان‌سازی اهمیت زیادی دارد و می‌تواند بسیار حیاتی باشد. به‌صورت کلی یونولیت‌ها به سبب داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فردی همچون طول عمر عالی، مقاومت عالی در برابر رطوبت و حرارت، مقاومت در برابر فشار و کشش، قابلیت بازیافت، وزن کم و حمل‌ونقل ساده و … استفاده‌های متعددی دارند.

در اصل یونولیت‌ها به‌عنوان جایگزین مصالح مختلف ساختمانی همچون بلوک‌های سفالی و سیمانی و … استفاده می‌شوند. یونولیت‌ها از دیدگاه‌های مختلفی همچون ابعاد و اندازه، کاربرد، اشتعال‌پذیری، دانسیته و … به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند و هرکدام از آنها از قابلیت‌ها، ویژگی‌ها و کاربردهای متعددی برخوردار هستند. در ادامه مطلب به بررسی تفاوت یونولیت کندسوز و بسوز پرداخته می‌شود.

کاربرد یونولیت کندسوز مادفوم

درباره ماهیت یونولیت

یونولیت در حقیقت ماده متخلخل، سفیدرنگ و سبک‌وزنی است که از نوعی پلاستیک تولید شده از استایرن مونومر به دست می‌آید. این ماده با نام‌های دیگری همچون آکاسیف، استایروفوم، پلاستوفوم و پلی استایرن انبساطی شناخته می‌شود. کشف یونولیت اولین بار در سال ۱۸۳۹ و به‌صورت کاملاً اتفاقی توسط ادوارد سیمون انجام شد و یک شرکت آلمانی اولین بار در سال ۱۹۳۷ آن را تجاری‌سازی کرد و به بازارهای جهانی عرضه کرد.

یونولیت‌ها وزن بسیار کمی دارند و دلیل آن وجود بیش از ۹۵ درصد هوا در بافت آن است. یونولیت‌ها در ۳ مرحله اصلی پیش انبساط، تثبیت و هوادهی و قالب‌گیری تولید می‌شوند و بلوک‌های تولید شده می‌توانند توسط دستگاه‌های CNC و المنت‌های برقی به انواع بلوک یونولیت و دیواری و … تبدیل شوند.

یونولیت ازنظر اشتعال‌پذیری

یونولیت‌ها را می‌توان بر اساس فاکتورهای مختلفی طبقه‌بندی کرد که مهم‌ترین آنها دانسیته، کاربردها و اندازه است. میزان اشتعال‌پذیری نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تقسیم‌بندی یونولیت‌ها شناخته می‌شود و بر اساس آن یونولیت‌ها به دو نوع یونولیت بسوز یا قابل اشتعال و یونولیت کندسوز تقسیم می‌شوند. ازآنجایی‌که حفظ ایمنی ساختمان‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد استفاده از یونولیت‌های کندسوز بسیار مهم است.

در هنگام خرید یونولیت به این نکته توجه کنید که برندهای متعددی در زمینه تولید یونولیت‌ها فعالیت دارند و بسیاری از آنها ادعا می‌کنند که یونولیت‌هایی نسوز به بازار عرضه می‌کنند اما باید توجه داشت که این ادعا کاملاً بی‌اساس است و با توجه به آنکه یونولیت‌ها بر پایه محصولات نفتی هستند و قطعاً قابلیت اشتعال‌پذیری دارند اما می‌توان زمان سوختن آنها را کندتر کرد. می‌توان گفت بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف یونولیت‌ها مقاومت پایین آنها در برابر آتش است و در سال‌های اخیر برندهای مختلف تلاش زیادی کرده‌اند که با استفاده از دانش و فنّاوری‌های مدرن زمان اشتعال‌پذیری آنها را کاهش داد و شرکت‌های مختلفی نیز موفقیت‌های زیادی در این زمینه به دست آورده‌اند و توانسته‌اند یونولیت‌های کند سوز که قابلیت مقاومت در برابر آتش به مدت ۲۰ دقیقه را دارند تولید کنند

مهم‌ترین تفاوت یونولیت کندسوز و بسوز

همان‌گونه که از نام این یونولیت‌ها پیدا است مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت یونولیت کندسوز و بسوز در نحوه سوختن آنها می‌باشد. هرکدام از این یونولیت‌ها دارای نوع خاصی از مواد اولیه هستند. مواد اولیه یونولیت‌های کندسوز در برابر آتش و حرارت مقاومت بسیار بیشتری دارند درحالی‌که مواد اولیه یونولیت‌های عادی مقاومت کمی در برابر آتش دارند.

دیگر تفاوت یونولیت کندسوز و بسوز را می‌توان در خاموش شدن آنها در زمان دوری از منبع آتش عنوان کرد. زمانی که یونولیت‌های کندسوز از منبع آتش دور شوند به‌سرعت خاموش می‌شوند و اجازه نمی‌دهند که آتش گسترش پیدا کند درحالی‌که یونولیت‌های عادی حتی در صورت دور شدن از منبع آتش نیز به‌راحتی کنترل نمی‌شوند و همچنان وسعت شعله آنها بیشتر خواهد شد.

تفاوت دیگری که در این یونولیت‌ها دیده می‌شود میزان کاهش مصرف انرژی است که در یونولیت‌های کندسوز بسیار بیشتر از یونولیت‌های بسوز است. یونولیت‌های نسوز می‌توانند عایق بسیار بهتری برای حرارت باشند. کندسوز بودن بلوک یونولیت در صنعت ساختمان‌سازی اهمیت بسیار زیادی دارد. چراکه بلوک یونولیت پراستفاده‌ترین نوع یونولیت‌ها در این صنعت است.

خواص و ویژگی‌های یونولیت‌ کندسوز

به‌صورت کلی می‌توان گفت دلایل محبوبیت بالای یونولیت‌ها در صنایع مختلفی همچون ساختمان‌سازی فاکتورهایی مانند وزن کم، طول عمر بالا، مقاومت فشاری مناسب، مقاومت عالی در برابر رطوبت و … می‌باشند. یونولیت‌های کندسوز دارای خواص و ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند و با یونولیت‌های عادی متفاوت می‌باشند. از مهم‌ترین خواص یونولیت‌های کندسوز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این یونولیت‌ها کیفیت پخت بسیار بالایی دارند و تمامی مراحل پخت آنها توسط دستگاه‌ها و تجهیزات روز دنیا انجام می‌شود.
  • یونولیت‌های کندسوز در مقایسه با یونولیت‌های عادی دارای ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی بهتری هستند که مهم‌ترین آنها شامل مقاومت بهتر در برابر نفوذ آب، مقاومت بهتر در برابر خوردگی، مقاومت در برابر فشار و ضربه، مقاومت در برابر حرارت و … می‌باشند.
  • یونولیت‌های کندسوز از قیمت بیشتری در مقایسه با یونولیت‌های عادی برخوردارند.
  • داشتن استانداردهای بین‌المللی و اجباری از دیگر خواص یونولیت کندسوز هستند و باید توسط مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن تائید شوند.
  • در مقایسه با یونولیت‌های معمولی مقاومت بسیار بیشتری در برابر آتش دارند.
  • در تولید این یونولیت‌ها برخلاف بسیاری از یونولیت‌های معمولی از مواد بازیافتی استفاده نمی‌شود و مواد اولیه آنها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند.
  • دانسیته این یونولیت‌ها کاملاً استاندارد بوده و وزن و چگالی آنها کاملاً متناسب می‌باشند.
تفاوت یونولیت بسوز و کندسوز

تاثیر کاربرد بر تقاوت یونولیت‌ کندسوز و بسوز

یونولیت‌ها امروزه کاربردهای متعددی در صنایع مختلف دارند و بسیار مورد استقبال قرارگرفته‌اند. ازجمله مهم‌ترین کاربردهای یونولیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یونولیت‌ها می‌توانند به‌عنوان عایق رطوبتی، صوتی و حرارتی در بخش‌های مختلفی ساختمان استفاده شوند.
  • از یونولیت دیواری، بلوک یونولیت و … می‌توان به‌عنوان مصالح ساختمانی استفاده کرد.
  • از یونولیت‌ها در صنعت بسته‌بندی برای انواع لوازم دارویی، غذایی، لوازم‌خانگی و … استفاده می‌شود.
  • از این ماده در تولید انواع در و پنجره استفاده می‌شود.
  • از یونولیت‌ها در صنعت خودروسازی، دوچرخه‌سازی، لوازم‌تحریر و …

خرید یونولیت‌های کند سوز

امروزه برندهای متعددی در داخل و خارج از کشور در زمینه تولید انواع یونولیت‌های کندسوز و بسوز فعالیت می‌کنند. تفاوت یونولیت کندسوز و بسوز در قیمت آنها نیز نمایان است و یونولیت‌های کندسوز قیمت بیشتری دارند. شرکت مادفوم به‌عنوان یکی از معتبرترین شرکت‌های تولیدکننده یونولیت شناخته می‌شود که تنوع محصول بسیار زیادی دارد. ازجمله ویژگی‌ها و قابلیت‌های این یونولیت‌ها می‌تواند موارد زیر را عنوان کرد:

  • ابعاد و اندازه یونولیت‌های مادفوم در مقایسه با نمونه‌های مشابه بزرگ‌تر است.
  • مواد اولیه این یونولیت‌ها از بالاترین کیفیت ممکن برخوردار هستند و هیچ‌گونه مواد ناخالصی در تولید آنها استفاده نمی‌شود.
  • این یونولیت‌ها تمامی استانداردهای بین‌المللی را داشته و کیفیت پخت بسیار بالایی دارند.
  • چگالی و دانسیته این یونولیت‌ها در تمامی مراحل چک می‌شوند
  • مصرف‌کننده‌ها می‌توانند از این یونولیت‌ها در ابعاد و اندازه‌های سفارشی استفاده کنند.
  • این یونولیت‌ها کاملاً بهداشتی بوده و هیچ‌گونه آسیب و خسارتی به محیط‌زیست وارد نمی‌کنند.

جمع‌بندی نهایی

اگرچه یونولیت‌ها حدوداً دو قرن پیش کشف شده‌اند اما در دهه‌های اخیر انقلاب بزرگی در صنایع مختلف خصوصاً ساختمان‌سازی و بسته‌بندی ایجاد کرده‌اند. یونولیت‌های کندسوز نوعی از یونولیت‌ها هستند که مهم‌ترین شاخصه آنها مقاومت بالا در برابر آتش است. تفاوت یونولیت کندسوز و بسوز در ویژگی‌ها و قابلیت‌ها باعث شده است که قیمت یونولیت‌های کندسوز بیشتر شود. این یونولیت‌ها می‌توانند تا ۲۰ دقیقه در برابر آتش مقاومت کنند و در صورت دور شدن از منبع آتش بلافاصله خاموش می‌شوند.

به دلیل عایق بودن این نوع یونولیت تا حد زیادی می توان از هدر رفتن انرژی جلوگیری نموده و کاهش چشمگیری در استفاده از بتن در ساخت سقف ها داشته باشد که نتیجه آن کاهش هزینه را به دنبال خواهد داشت. و همچنین به دلیل داشتن وزن کافی تحمل بار برای آن ها بالا می باشد و در نهایت وزن کم آن منجر به پایین آمدن وزن کلی ساختمان می شود. به همین دلیل توانسته محبوبیت زیادی در صنعت ساختمان سازی پیدا کند.

اگر نیاز به انتخاب بهترین محصول در چرخه ی ساختمان سازی باشد، یونولیت سقفی و فوم می توانند به دلیل راحتی در نصب و وزن کم، در راستای گزینه های مناسب قرار بگیرند. یونولیت های سقفی و مواد فوم با گذر زمان نیازی به تعویض ندارند، بنابراین می توان برای همیشه آن ها را در ساختمان به کار برد. همچنین قابلیت بازیافت و بازگشت به چرخه ی مصرف، یکی از ویژگی های آن به شمار می رود. از جمله شاخصه هایاین نوع یونولیت و فوم می توان به مقاومت و طول عمر بالا اشاره کرد که به هیچ عنوان قابل تغییر نیستند. ایجاد تحول در وضعیت آب و هوا، شرایط جوی یعنی بارندگی ها و بلایای طبیعی مثل آتش سوزی، توانایی از بین بردن این مواد را ندارند.

اما نکته ای که در مورد این محصول بسیار مهم می باشد وزن این محصول است که براساس دانسیته آن مشخص می شود. اصولا دانسیته یونولیت سقفی بین ۷ تا ۸ کیلوگرم بر متر مکعب می شود. متاسفانه بعضی از تولیدکنندگان از نا آگاهی و عدم اطلاع خریداران سو استفاده می کنند و محصولاتی که با مواد اولیه بی کیفیت و نامرغوب تولید شده اند را با دانسیته ۱۰ یا ۱۲ کیلوگرم می فروشند.

یونولیت چگونه به مرحله تولید رسید؟

به‌صورت کلی یونولیت‌ها در ۳ مرحله اصلی پیش انبساط، تثبیت و قالبگیری تولید می‌شوند. در مرحله پی انبساط دانه‌های استایرن که شبیه دانه شکر هستند و از چگالی مشخصی برخوردارند به‌وسیله تزریق بخار حجم شده و وارد دستگاه اکسپندر می‌شوند. این فرایند باعث می‌شود که حجم دانه‌های استایرن به ۲۰ تا ۵۰ برابر حجم خود برسند و به گرانول یونولیت تبدیل شوند. در مقاله‌ای با عنوان گرانول یونولیت چیست از سایت مادفوم می‌توان به اطلاعات مختلفی در مورد گرانول دست پیدا کرد.

در مرحله دوم و بعد از آنکه در فرایند پلیمریزاسیون از دو ماده شنتان و دی‌اکسید کربن برای حجم دهندگی و پف کنندگی مواد اولیه استفاده شد مواد پخته و حجیم شده برای خنک‌سازی به سیلوهای ذخیره‌سازی منتقل می‌شوند و برای رسیدن به دما و فشار تعادل ۶ تا ۱۲ ساعت استراحت می‌کنند.

در مرحله سوم مواد خنک شده داخل قالب قرار گرفته و توسط بخار آب گرم می‌شود و به شکل بلوک مادر یونولیت تولید شده و بعد از خشک شدن کام به انبارها منتقل شده و در نهایت توسط دستگاه‌های CNC و المنت‌های برقی به بلوک‌های یونولیت و … تبدیل می‌شوند

یونولیت چه انواعی دارد؟

امروزه انواع مختلفی از یونولیت‌ها وجود دارند که عمده آنها یونولیت‌های ساختمانی هستند و در صنعت ساختمان‌سازی به کار می‌روند. مهم‌ترین انواع یونولیت‌ها به شرح زیر هستند:

  • یونولیت فشرده که دارای دانسیته بالای ۴۰ بوده و از وزن بالایی برخوردارند و می‌توانند در صنایعی همچون خودروسازی، مجسمه‌سازی و … استفاده شوند.
  • بلوک یونولیت  که معمولاً دارای دانسیته ۱۲ بوده و وزن کمی دارند و رایج‌ترین کاربرد آنها در سقف‌های مختلف مانند سقف دال یک‌طرفه (سقف تیرچه‌بلوک) است.
  • یونولیت دیواری که به عنوان دیوارپوش فوم، فوم دیوار تزئینی، فوم دیوارپوش و … به کار می‌روند.
  • یونولیت بسته‌بندی که در صنعت بسته‌بندی استفاده می‌شوند. این یونولیت‌ها می‌توانند به شکل ورقه باشند و یا با استفاده از قالب یونولیت بسته بندی در اشکال مختلی تولید شوند.

مهم‌ترین کاربردهای یونولیت

همان‌طور که گفته شد سال بعد از کشف یونولیت شرکت‌های بزرگ اقدام به تجاری‌سازی آنها کردند و امروزه این ماده انقلاب بزرگی در صنایع مختلف ایجاد کرده است. از جمله مهم‌ترین کاربردهای انواع یونولیت‌ها می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • استفاده به‌عنوان عایق حرارت، رطوبت و صدا در ساختمان‌ها
  • استفاده به عنوان مصالح ساختمان و جایگزینی بلوک‌های سیمانی و سفالی
  • تولید انواع دیوارهای پیش‌ساخته مانند دیوارهای تری دی پانل
  • استفاده در صنعت بسته‌بندی
  • صنایع مختلف مانند تولید لوازم‌تحریر و اسباب‌بازی، صنعت درب و پنجره، دوچرخ سازی
  • استفاده در سازمان انتقال خون و …
  • استفاده در صنعت مواد غذایی و دارویی و …

معرفی کاربرد یونولیت سقفی

همانطور که از نام یونولیت سقفی مشخص است کاربرد آن بیشتر در سقف ساختمان ها می باشد زیرا عایق مناسبی در برابر گرما، سرما و صدا محسوب می شود. در واقع از یونولیت سقفی به عنوان یک عایق دائمی در ساختمان سازی جهت قالب بتن ریزی سقف ها استفاده می شود و همچنین به عنوان عایق برودتی در سردخانه ها و همچنین فضاهایی که به عنوان یخچال صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند استفاده می شود. باید دانست که این یونولیت ها در صنایع دیگر نیز استفاده می شود.

هدف استفاده از یونولیت سقفی همانطور که گفته شد سبک سازی ساختمان می باشد که یک اصل اساسی در دنیا به شمار می رود و در راستای دستیابی به این هدف، استفاده از مصالح پلیمری و نوین در ساختمان های مدرن رواج پیدا کرده است. به علاوه به علت تشکیل شدن یونولیت ها از مواد ضد آب سریع چسبیده می شود و در هر مکانی استفاده از آن امکان پذیر است. در ضمن در بخش های تحتانی یونولیت سقفی، شیار هایی معکوس تعبیه شده است که امکان گیرایی گچ کاری را بدون رابیتس کاری به سازندگان می دهد.

یونولیت های سقفی در دو اندازه مختلف در سقف های استاندارد مورد استفاده قرار می گیرند. یک نوع از آن با ابعاد 20*25*200 سانتی متر می باشد که در سقف هایی با تیرچه بتنی مورد استاده قرار می گیرد و نوع دیگر آن با ابعاد 66*25*100 در سقف های با تیرچه فلزی یا به اصطلاح کرومیت، مورد استفاده قرار می گیرد. نکته ای که در استفاده از یونولیت سقفی در ساختمان ها باید به آن توجه داشته این می باشد که یونولیتی که در ساختمان سازی استفاده می شود باید از دانسیته بالای 7 کیلوگرم و کیفیت بالایی برخوردار باشد.

اگر قصد دارید ساختمانی با مقاومت و عایق بندی بالا داشته باشید درحالی که می خواهید هزینه ساخت را کاهش دهید، پیشنهاد می کنیم حتما از یونولیت سقفی استفاده کنید.

کاربردیونولیت سقفی چیست؟

امروزه از یونولیت به دلیل وزن سبک، مقاومت بالا در برابر رطوبت و حرارت، عایق صوت و دما، ضد ضربه بودن و … استفاده های زیادی در صنایع مختلف می شود. یکی از موارد کاربرد یونولیت سقفی، ساختمان سازی است که می توانند باعث کم شدن وزن کلی ساختمان، صرفه جویی در استفاده از مصالح ساختمانی و کوتاه شدن زمان اجرای پروژه شود. امروز در این مقاله با معرفی کاربردهای یونولیت، مزایا و معایب خط یونولیت ، در خدمت شما هستیم.

کاربرد یونولیت سقفی

کاربرد یونولیت سقفی در صنعت ساختمان سازی، از یونولیت سقفی به عنوان عایق دائمی در هنگام بتن ریزی استفاده می شود. یونولیت سقفی وزن سبکی دارد و کاربرد آن در ساختمان سازی، سبب کاهش وزن کلی ساختمان و مقاومت آن در برابر سایر عوامل خارجی مانند زلزله، می شود.

خط کامل یونولیت از خدمات تخصصی مجموعه آرتا ماشین با کادری مجرب می باشد. شرکت آرتا ماشین در زمینه خط پلاستوفوم به صورت تخصصی فعالیت دارد.

از دیگر موارد کاربرد یونولیت سقفی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بسته بندی مواد غذایی
  • ساخت سردخانه ها
  • صنعت خودروسازی
  • راه سازی
  • باغداری و نهالکاری
  • ساخت ماکت و انواع تابلوها
  • عایق صوتی در محیط های شلوغ
  • و …
کاربرد یونولیت سقفی چیست
کاربرد یونولیت سقفی

بررسی مزایاومعایب یونولیت سقفی

مزایای استفاده از یونولیت سقفی

به کار بردن یونولیت به عنوان بلوک سقف، مزیت های بسیار  زیادی دارد اما قبل از اجرای آن، باید نکاتی مانند ایمنی در برابر آتش سوزی، مقاومت، اشکال هندسی و نحوه اجرای آن، مورد توجه قرار گیرد.

مزیت های یونولیت سقفی

  • این محصول به دلیل وزن کمی که دارد، سبب کاهش وزن ساختمان می شود.
  • سبب کاهش اندازه تیر و ستون شده، در نتیجه تا حد زیاری موجب کاهش مصرف فولاد و آهن می شود که برای پروژه، مقرون به صرفه است.
  • با استفاده از یونولیت های سقفی، حدود ۳۰ درصد از وزن بتن مصرفی، کاهش می یابد.
  • سبب استحکام و مقاومت بالای ساختمان در برابر زمین لرزه می شود.
  • یونولیت سقفی عایق بسیار خوبی در برابر حرارت، برودت و صوت هستند.
  • کاربرد یونولیت های سقفی سبب کوتاه شدن زمان انجام پروژه و کم شدن دستمزد کارگر می شود.
  • به دلیل وزن سبک آن ها، حمل و نقل و جا به جایی راحتی دارند.

معایب یونولیت های سقفی

یونولیت های سقفی، در کنار مزیت های فراوانی که دارند، دارای یک عیب بزرگ هستند و آن هم عدم مقاومت در برابر آتش سوزی است. البته در صورتی که یونولیت سقفی از مواد مرغوبی ساخته شده باشد و  با رعایت الزامات ایمنی در برابر آتش، این مشکل تا حدود زیادی برطرف می شود. اما به طور کلی استفاده از ایونولیت های سقفی با توجه به مزایای زیاد و از همه مهم تر قیمت مناسب، روز به روز در حال افزایش است.

 قیمت یونولیت های سقفی

از لحاظ قیمتی اگر بخواهیم بررسی کنیم، قیمت یونولیت سقفی به موارد مختلفی بستگی دارد که ممکن است باعث کاهش یا افزایش هزینه های پرداختی شود. در زیر برخی از این عوامل را نام برده ایم که شما هنگام خرید یونولیت سقفی باید به آن ها توجه کنید:

  • کیفیت ساخت: که هرچه بالاتر باشد محصول گران تر خواهد بود
  • اندازه: بسته به طول، عرض و قطر محصول قیمت ها متفاوت است. این ابعاد بسته به کاربرد می تواند متفاوت باشد.
  • وزن: هرچه تراکم محصول بیشتر باشد، وزن آن نیز بیشتر است در نتیجه قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود.
  • مواد اولیه: قیمت مواد اولیه یکی از فاکتورهایی است که به طور مستقیم در تغییر قسمت یونولیت سقفی تاثیر گذار است.
  • زمان خرید: در ماه های گرم سال به دلیل این که پروژه های ساختمانی بسیلری فعالیت خود را شروع می کنند، تقاضا برای سایر مصالح ساختمانی از جمله یونولیت سقفی نیز افزایش می باید. کارخانه های تولیدی نیز به منظور تولید بیش تر و رفع نیاز مشتری، به مواد اولیه بیش تری برای ساخت یونولیت سقفی نیاز دارند. افزایش تقاضا برای مواد اولیه سبب گران شدن این مواد و در نتیجه افزایش قیمت یونولیت های سقفی می شود.
  • کاربرد یونولیت سقفی در صنعت ساختمان سازی چیست؟
  • کاربرد یونولیت سقفی در صنعت ساختمان سازی، از یونولیت سقفی به عنوان عایق دائمی در هنگام بتن ریزی استفاده می شود. برای خواندن اطلاعات بیشتر با آرتا ماشین همراه باشید.
  • چند که استفاده از یونولیت‌ها در صنعت ساختمان‌سازی می‌تواند مزیت‌های متعددی داشته باشد و باعث کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت ساخت‌وساز، کاهش مصرف مصالح، عایق‌بندی ساختمان و… می‌شود اما این مواد به دلیل داشتن ایرادات مختلف می‌توانند ممنوعیت استفاده داشته باشند. از جمله مهم‌ترین دلایل ممنوعیت استفاده از یونولیت‌ها در ساختمان‌سازی می‌توان به مقاومت پایین آن در برابر آتش‌سوزی، داشت اثرات مخرب بر روی محیط زیست، عدم امکان بتن‌ریزی مناسب تیرچه و … اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *